Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Transiidifirmat meelitab kinnisvara
Milstrandi ühe omaniku Endel Sifi sõnul pole transiidi kinnisvaraäriks muutumine siiski nii lihtne. Seni ei ole õnnestunud vallalt saada lähteülesannet detailplaneeringuks.
Siff meenutab Milstrandi tegevuse algust Miidurannas: "Milstrandi esialgne missioon oli puhastada kogu territoorium reostusest ning seda me tegime. Seejärel lõime omamoodi niiöelda transiidibutiigi, mida kliendid armastasid," räägib Siff.
Milstrandi edukusest läbi aegade annavad ettekujutuse ka nende kõvad käibe- ja kasuminumbrid ning mitmes edukuse edetabelis platseerumine. Nii oli ettevõte 2000. aastal Eesti Edukamate Ettevõtete TOP 100 esimene, 2001. aastal Eesti Edukamate Ettevõtete TOP 100 26., 2005. aastal 14. ja 2006. aastal 74. kohal. 2000. aastal oli Milstrandi käive näiteks 213,8 miljonit ning kasum 129,2 miljonit krooni. Nüüd on need arvud küll kahanenud 146,3 miljonile ja 42,3 miljonile (2006. aastal).
Milstrandile andis kõva hoobi mullu aprilli lõpus toimunud pronksiöö, pärast mida langes järsult transiidi hulk ning klientide arv. Hiljem kurtis transiidiparun Siff Eesti Ekspressile, et Milstrand kaotas oma transiidimahtudest ligi 90 protsenti ning töö on seal sisuliselt seiskunud. "Venemaal on trend kogu transiidi Eestist väljaviimisele. Meie klientidele on sõnad peale loetud, et nad kaardilt Eesti ära kustutaksid. Meil ei tasu ennast petta," ütles ta tookord.
Praegu kaaluvad Milstrandi omanikud kahte stsenaariumit. "Üks variant on jätkata Milstrandi senist tegevust, aga väiksemate mahtudega," räägib Siff. "Teine variant oleks tegevuse jätkamine ala kinnisvaraarendamises, kuid kahjuks pole see läinud meil eriti lihtsalt: Viimsi vald pole meie siiamaani väljastanud detailplaneeringu lähteülesannet."
Viimsi vald ja Viimsi sadam on teatanud meediale korduvalt, et praegusele Milstrandi naftaterminali krundile on tulevikus plaanis ehitada äri- ja elukvartal ning senises naftasadamas peaksid tulevikus hakkama tankerite asemel silduma jahid ja reisilaevad. Abivallavanem Haldo Oravas on öelnud, et Milstrand on kaasatud Haabneeme osa üldplaneeringusse, mis hõlmab terminali ja sadama ala Muuli teest kuni Rohuneeme teeni.
Sifi sõnul aga pole Milstrandil seni vastastikune mõistev koostöö vallaga õnnestunud, kuna paistab, et omavalitsusele maa-ala ümberprofüleerimine väga meeltmööda pole. "Eks meie lihtsalt siis teeme halva mängu juures head nägu ja oleme äraootaval seisukohal," nendib ta. "Kuigi tegelikult aitaks sadamaala ümberprofüleerimine lahendada muu hulgas ka Viimsi valla elanike transpordiprobleeme, kuna oleks võimalik teha raudteekoridor otse Peterburi maanteele ja edasi ümber Tallinna."
Aasta algul algatati Viimsi vallas asuvale Miiduranna sadama maa-alale ja selle lähialale keskkonnamõju strateegiline hindamine. Planeeringuala suurus on 15,8 hektarit ning praegu paikneb alal Milstrandi naftaterminal koos Miiduranna sadamat teenindava infrastruktuuriga. Sadama-ala parima hoonestuslahenduse leidmiseks toimus mullu suvel rahvusvaheline arhitektuurne ideekonkurss, mille võitjaks osutus Taani arhitektibüroo Hvidt & Mølgaard töö nimetusega "Miidport Village".
Viimsi vallavanema Urmas Arumäe sõnul on tegu suurepärase piirkonnaga, mis väärib suursuguseid lahendusi. "Ma tunnen siirast rõõmu selle üle, et Miiduranna piirkonnast taandub kütusetransiit. Milstrandi kütuseterminali kinnistule sobivad kindlasti ka kõrghooned," rääkis Arumäe mullu novembris meediale. "Projekti realiseerumisel on Miiduranna sadama ja Milstrandi arenduste puhul kahtluseta tegemist ühe eksklusiivsema büroo- ja elukeskkonnaga Tallinna linnastus."
Arumäe sõnul toovad praeguse naftaterminali ja Miiduranna sadama arendused Viimsi valda juurde märkimisväärse arvu inimesi, võib-olla 1000-1500 uut elanikku. Samas rõhutas ta, et praegu on tegu spekulatsiooniga, sest projektide puhul pole täpselt paika pandud äri- ja eluhoonete mahte. Vallavanem tunnistas, et praeguseid elanikke uus elamuehitus väga ei rõõmusta. "See, et elanikke tuleb valda juurde, on lõiv, mida peab maksma keskkonnakaitselise võidu eest. Lõiv just elanike silmis, vald peab seda positiivseks," kirjeldades ta osa inimeste negatiivseid reaktsioone uusarendustele. "Ükski otsus pole hea. Nafta on halb, aga elamu on kah halb."
Arumäel on siiski hea meel, et Miidurannas lõppeb kütusetransiit. Ilus mereäärne piirkond saab nii-öelda inimeste kätte. Samas lisab ta, et tõenäoliselt enne kahte aastat kopp kusagil maasse ei lähe. Miiduranna sadama ja Milstrandi terminalide projektide lõplik väljaehitamine võib aega võtta umbes kümme aastat.
Autor: Gerli Pedak