Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Fordi aktsia uperpallitab
Hommikusest uduvinest sööstab välja Ford F-150. Auto kihutab kui pöörane, kuigi arvatakse, et edasi on tee kurviline ja auto võib vabalt teelt välja lennata.
Kas ei ole kummaline? Autotootja raporteeris läinud neljapäeval ootamatust kasumist (viis USA senti aktsia kohta). Osade kulude-tuludeta oli kasumiks 20 senti aktsia kohta. Sellelt baasilt ootasid analüütikud hoopis 15sendilist kahjumit aktsia kohta. Analüütikud vihkavad üllatusi, eriti kui nende kohta kasumihoiatuse vormis eelinformatsiooni ei anta. Aktsia tõusis 11,7 protsenti, 8,40 dollarile. Analüütikud eksisid, ettevõte on kahjumi asemel kasumis ja alandas aktsiasoovitusi. Kuid analüütikud leidsid põhjuse Fordi aktsia karistamiseks - on teine hirmus palju tõusnud, küll ta kukub ja siis avanevad paremad sisenemisvõimalused ning tulevik on kah tormine.
Ford tuli lagedale kasumiga ajal, mil majandusolukord USAs halveneb ning autoostjate tee müügisalongi on vaevalisem. Kuid ettevõtte pikaajaline ümberpööramiskava paremusele kannab vilju. Ehkki raskenev majandusolukord võib heldekäeliselt naelu teele puistata, ei pruugi see tähendada, et auto peaks ilmtingimata nende otsa lendama.
Läinud reedel hakkasid analüütikute soovitused aktsiale mõju avaldama. Aktsia kukub 10,7 protsenti, 7,50 dollarile.
Buckingham Researchi analüütik Joseph C. Amaturo alandas aktsia hoiusoovituse müügisoovituseks. Põhjus - ehkki kulude paranemine on julgustav, ootame jätkuvalt Põhja-Ameerikas käibelangusest tingitud raha põletamist.
"Usume, et ettevõtte juhtkond teeb kõik, et pidurdada kaotusi, on Fordi reaalsus see, et meie arvates seisab ettevõte strukturaalsete finantsiliste ja tegevuslike katsumuste ees," kirjutas ta CNN Money andmetel.
Citigroupi analüütik soovitab aktsiat müüa, öeldes, et vaatamata ettevõtte olukorra paranemisele on aktsia ebaatraktiivne.
"Ford jätkas edu demonstreerimist I kvartalis, kuid välismaised jätkusuutmatult kõrged marginaalid ei kompenseeri eesseisvaid katsumusi," lausus Citi analüütik Itay Michaeli.
Goldman Sachsi analüütik Patric Archambault suhtub aktsiasse neutraalselt, soovitades oodata aktsia ostuga, kuna aktsia on hiljuti hirmus kiiresti tõusnud (aasta algusest oma 20%).
Tavaliselt, kui aktsia hind midagi teeb (iseäranis käib see küll kukkumise kohta), kuuleb analüütikute suust nagu koorist - ärge tõmmelge hinnaliikumiste peale, vaadake fundamentaalset poolt. Iseenesest ei ole see halb soovitus. Nüüd siis - ärge fundamentaalset poolt sedavõrd vaadake, reageerige aktsia hinnaliikumisele.
Analüütikute kurvastuseks kõik investorid siiski ka raskel ajal pessimismi ei jaga. Miljardärist aktivistinvestor Kirk Kerkoriani ettevõte Tracinda tegi pakkumise oma osaluse suurendamiseks Fordis, mis viskas esmaspäeval aktsia hinna 9,5 protsenti üles, 8,21 dollarile. Kerkorian tegi pakkumise ostmaks kuni 20 miljonit aktsiat 8,50 dollariga. Kuigi see näib piisana meres (170 mln dollariline pakkumine Fordi 16 miljardi dollarilise turuväärtuse suhtes), on temal võime teiste investorite raha järele vedada, pannes ka neid ostma. Pakkumise-eelselt kuulus Kerkorianile sada miljonit Fordi aktsiat ehk 4,7 protsenti aktsiatest.
Ei ole kahtlustki, et Fordile eesseisev tee ei ole käändude ja küngasteta. Kui uskuda seekingalpha.com-is olevaid arvamusi, siis kõik on sisuliselt pandud ühele kaardile - uuenduskuuri läbinud F-150-le. Lihtsustatult võib eeldada, et nii nagu on selle mudeli tulevane müügiedu, läheb ka ettevõttel. Mõneti vananenud sama seeria mudeli müük on Põhja-Ameerikas järsult kukkunud. Miski ei välista, et auto võib kurvist välja lennata, kuid ettevõte on kulude poolel nr 1 probleemi osas märkimisväärset edu saavutanud - ametiühingud on asunud järeleandmiste teele. Tooraine hinnatõus paneb hambaid kiristama, kuid ootamatu liitlane on tekkinud Jaapani jeeni tugevnemise näol. Tänu jeeni tugevnemisele on vähenenud hinna osas Jaapani autotootjate konkurentsivõime USA turul, kes kaebavad tugevast jeenist tingitud kasumite kollapsi üle. Kuigi USA turul on raske - oodatakse seal ju majanduse langusesse minekut ja see paneb iga raha üle mitte kurja oleva inimese pigem vana auto väljavahetamist edasi lükkama, ostetakse mujal jätkuvalt meelsasti autosid. Ka Forde.
Fordi aktsia ostmine võib tunduda väga riskantsena (kindlasti ta seda ka on). Ma ei välista, et ettevõte võib kukkuda taas kahjumisse, kuid tulevik ei pruugi ilmtingimata olla nii must, nagu analüütikud näevad. Elame-näeme.
Alla 9 dollari aktsia eest maksta ei ole ju meeletu hind. Ford on varemgi kahjumis ja pankrotiohus olnud, ometi on tal, nagu kassil, visa hing. Võimalik, et aktsia esindab üheaegselt nii tsüklilist ettevõtet majanduse tõusufaasis kui ka restruktureerimise lugu. Suureks ohuks on ettevõtte kõrge võlakoorem.