Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Investor Toomas lõi investeerimismudeli
Osalt seetõttu, osalt aga aja paremaks kasutamiseks vaatas Toomas üle oma investeerimispõhimõtted ja koostas nende baasil seni puudunud ühtse investeerimismudeli.
Kuigi Toomase portfellimahu kasv on olnud igati korralik, tundis ta, et ühtse mudeli loomine lihtsustaks investeeringute valimise protsessi ning annaks nii potentsiaalsetest kui ka olemasolevatest investeeringutest selgema ülevaate.
Niisiis küsiski Toomas sõpradelt nõu ja koos pandi paika näitajad, mille alusel investeeringuid edaspidi valima ning juhtima hakatakse.
Kriteeriumide väljasõelumise lähtekohaks sai sealjuures Toomase strateegia, mille järgi ta panustab pikaajaliselt soliidsetesse ehk teatud ajaloo ja korraliku bilansiga atraktiivses majandusharus tegutsevatesse ning kasvavatesse ettevõtetesse.
Valitud näitajad jagunevad kaheks - ettevõtet ja investeerimisideed kirjeldav taust ning ettevõtte finantsnäitajatest ja aktsia hinnast tulenevad suhtarvud.
Kõige pealt kirjutab Toomas enne uue investeeringu tegemist lahti need põhjused miks aktsiat just nüüd osta - selle punkti all toob ta ära oma nägemuse aktsia praegusest olukorrast ja tulevikust ning loetleb üles aspektid, mis peaksid aktsia hinda kergitama hakkama.
Riski vähendamise eesmärgil otsib Toomas ennast juba tõestanud, sümpaatse tegutsemisajalooga ettevõtteid, mis omavad ka tuntud kaubamärki. Viimane on eelduseks, et ettevõtte suudab ka tulevikus head kasumit korjata.
Kuna Toomasele meeldivad tugevad ettevõtted, eelistab ta raha paigutada sektori liidritesse, kusjuures sektori kasv peab olema kiirem kui majandusel tervikuna. See tähendab, et ettevõttel on oma tegevusharus saavutanud korraliku positsiooni ning suudab seetõttu sektori kasvu eeldatavalt ka efektiivsemalt ära kasutada kui nõrgemini positsioneeritud ettevõtted.
Teatavasti ei ole üheaegselt head tootlust pakkuvat ja riskivaba investeeringut olemas, mistõttu Toomas tahab hästi tunda ka ohte, mis tema visiooni täitumist võivad takistada, selleks kirjutab ta üles ettevõtte peamised riskid.
Lisaks ettevõtte olukorda kirjeldavale taustauuringule peab Toomas väga tähtsaks ka finantsnäitajaid ja suhtarve.
Ta vaatab ettevõtte võimet kasvatada oma kasumit ja käivet, samuti käibe puhasrentaablust ehk kasumi teenimise efektiivsust. Samuti tahab Toomas olla kindel, et ettevõtte varade jaotus ei oleks kohustuste suunas liiga kreenis, selleks arvutab ta välja ettevõtte omakapitali osakaalu bilansi ning jälgib nii omakapitali kui ka varade juurdekasvutempot.
Toomas teab, et teinekord võib ettevõtte näidata erinevatel põhjustel küll ilusat kasumit, kuid kannatab hiljem likviidsuse puudumise tõttu, sellisesse ettevõttesse investeerimise vältimiseks uurib ta tähelepanelikult rahavoogude aruannet ning arvutab välja ka ettevõtte raha osakaalu varadesse.
Teistpidi annab aga suur rahahulk Toomase arvates ettevõttele võimaluse heade investeeringute tegemiseks või ka märkimisväärsete dividendide maksmiseks.
Olenevalt turuolukorrast võivad Toomast huvitada ka häid dividende maksvad ettevõtted, mistõttu Toomas arvutab välja, kui suure osa kasumist ettevõtte dividendidena välja maksab.
Ja isegi kui kõik eelnevad näitajad on Toomasele meele järele ei soovi ta taolise ettevõtte aktsia eest liiga palju maksta.
Siin abistavadki teda aktsia hinnaga seotud suhtarvud nagu klassikaline P/E suhe või aktsia hinna ja ettevõtte raamatupidamisväärtuse suhe. Samuti raha osakaal ettevõtte turuväärtusesse ning dividendimäär. Olenevalt ettevõtte tegevusalast pöörab Toomas tähelepanu ka uuringu- ja arenduskuludele - see peegeldab Toomase meelest ettevõtte innovaatilisust.
Suhtarvude omavaheliseks sidumiseks ja kiire ülevaate saamiseks mõtles Toomas välja näitaja, mille ta nimetas T-skooriks.
T-skoori arvutamiseks kasutab ta nii ettevõtte ajaloolisi suhtarve kui ka prognoose. Nende põhjal arvutab ta välja iga näitaja keskmise ja võrdleb saadud tulemusi baasnumbritega.
Nii leitud arve aluseks võttes tuletabki Toomas T-skoori. Lõpliku investeerimisotsuse tegemisel võtab Toomas lisaks T-skoorile arvesse ka ettevõtet kirjeldavat tausta.
Kuna Toomase koostatud mudel on reaalselt testimata, siis peab Toomas tulevikus väikesi muutusi võimalikuks.
Enne mudeli rakendamist uute investeerimisideede juures, kasutab Toomas seda esmalt oma portfelliinventuuri tegemiseks - kui olemasolevad ettevõtted kriteeriumitele ei vasta, loobub ta neist.