Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lennufirmadel taas näguripäevad
Reedel teatas SAS, et lõpetab lendamise Tallinna ja Stockholmi vahet, kuna firmal pole liini teenindamiseks piisavalt väikest lennukit. Ühtlasi palus SAS reedel kaupade ja teenuste allhankijatelt suure kütusekuluga toimetulekuks 10% hinnaalandust. "Meie marginaalid on surve all. Põhjus on selles, et 2007. aastast on kütuse hind 100% tõusnud," ütles SASi ostujuht Patrik Knutsson.
Aprillis andis SAS koos esimese kvartali hiigelkahjumiga teada 1000 inimese koondamisest ning plaanist 11 lennukit käigust maha võtta. See oli osa säästukavast, mille eesmärk on kokku hoida 4,7 miljardit Eesti krooni.
Reedel Taani majanduslehes Börsen avaldatud intervjuus ütles SASi juht Mats Jansson, et tegelikult peaks kulusid kärpima veel umbes 10 miljardi krooni võrra, et konkurentidega sammu pidada. "Ja ma ei tea, kas sellestki veel piisab," ütles Jansson. "Võib-olla oleme sunnitud nagu American Airlines lisameetmeid rakendama," lisas ta.
USA lennufirma teatas läinud nädalal 15 dollari suuruse pagasimaksu kehtestamisest koos ulatuslike koondamiskavade ning suurimate lennuvõimsuste kärbetega alates 2001. aasta terrorirünnakutest.
SASi kütusekulu ähvardab mulluselt 13 miljardilt kroonilt kasvada 18 miljardile kroonile. See võib tuua uusi piletihinna tõuse lisaks mai alguses kehtestatud kütusemaksule, mis tõstab ühe otsa lennupileti hinda 125-235 krooni võrra. Samuti katsetab SASi Norra haru kütusekulu kokkuhoiuks aeglasemat lendamist.
Ka SASi rivaal Finnair on kütusekuluga kimpus ja andis äsja kasumihoiatuse.
Lennukikütuse hind on 2007. aasta 550 dollarilt tonnist kerkinud enam kui 1300 dollarile, mis riskib Finnairi kütusekulud kergitada tänavu 9,3 miljardile kroonile läinud aasta 6,8 miljardilt kroonilt. Lisaks jääb reisijaid vähemaks, sest majandus jahtub, ütles Finnairi juht Jukka Hienonen. Kulude kokkuhoiuks on nüüd kavas vähendada Finnairi lende eelkõige Euroopa suunal.
Ka KLM-Air France ja British Airways (BA) on andnud kasumihoiatuse. Odavlennufirmade kõrgaeg saab ümber, ütles BA juht Willie Walsh. "Sellel tegevusharul ei ole tulevikku, kui see oma kulusid hinna sisse ei arvesta," ütles ta.
Easyjet möönis, et kütusekulu iga reisija kohta on kasvanud ca 78 krooni võrra. Ryanair aga maksab praegu selle eest, et panustas nafta hinna langemisele ja jättis pikaajalised tarnelepingud sõlmimata. Hinnatõusu korvamiseks on kehtestatud ridamisi uusi lisatasusid.