Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
General Motorsi faas üks: tunnistamine
Maailma suurima käibega autotootja seisab keerulise ülesande ees - kuidas teenida raha olukorras, kus raskusi ei valmista mitte ainult USA turu jahtumine, vaid ka tarbija eelistuse oluline teisenemine ettevõttele ebasoodsas suunas. Ülesande täitmine võtab usutavasti mitu tublit aastat, kuid vähemalt on selle lahendamiseks viimaks ometi astutud tõsiseid samme. Nelja tehase sulgemine vähendab kastiga sõiduautode ja maasturite tootmist umbes kolmandiku võrra ja sikutab ettevõtte teatel ka kulusid aastas ühe miljardi dollari jagu alla. Eelnevate kulukärpimise meetmetega koos peaks General Motors 2011. aastaks suutma kokku hoida 2005. aastaga võrreldes 15 miljardit dollarit aastas.
Võib siiralt uskuda, et senised ajad - kütuseneelajate ajad - enam tagasi ei tulegi, sest tugev nõudlus hoiab kütuse hinnad kõrgel pikaajajaliselt. Iseenesest on tegemist muidugi palju laiema tendentsiga kui ainult autoeelistuste muutumine - ökonoomia ja energiasäästlikus on juba aastaid olnud ja on ka edaspidi väga oluline sõlmpunkt kogu majanduse jaoks - nii naudivad näiteks alternatiivenergia ettevõtted kindlasti veel pikki aastaid häid aegu, samal ajal kui kütusetundlikud ettevõtted peavad üha enam panustama innovatiivsusele.
General Motorsi USA vähenevat müüki kompenseerib küll kasvav müük arengumaades, kuid mitte piisavalt. Ettevõte teenis selle aasta esimeses kvartalis 3,3 miljardit dollarit kahjumit. Tugevaks plussiks on aga tänu varade müügile kogutud 24 miljardi dollari suurune rahakonto seis. See annab ettevõttele hea puhvri restruktureerimise kulude ja muude kohustuste katmiseks. Samas ei saa välistada, et raha põleb läbi enne, kui ettevõte kasumisse jõuab - selle aasta esimest kolme kuud aluseks võttes võib lisakapitali vaja minna umbes seitsme kvartali pärast. Raha võidakse juurde koguda aga näiteks ka esmaspäeval vihjatud Hummeri müügiga.
Umbes kahe aasta pärast esitleb General Motors uue generatsiooni esimest väikeautot, lisaks plaanitakse 2010. aasta lõpuks rahva ette tuua ka Chevrolet' hübriidmudel. Paraku on aga hilinemine General Motorsile vägagi kalliks maksma läinud ning paranemist ei ole lähiajal näha. See kõik on ka aktsia hinna valusalt alla kratsinud. Kui praegu haaravad USAs jõuliselt turuosa just Toyota ja Honda, siis General Motorsi agoonia lõpp ja tagasitulek võib plaanide täitumise korral kätte jõuda alles kolme-nelja aasta pärast.
Seetõttu tundub praegusel ajal General Motorsisse ja teistessegi USA autotootjatesse panustamine väga riskantsena. Pigem näitavad häid tulemusi ka eelpool nimetatud Toyota ja Honda. General Motorsi murdepunkt võib aga alles mõne aasta jooksul kätte jõuda - võimalik, et uued mudelid tuuakse turule just uue majanduskasvutsükli alguses.