Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lennukompaniid näivad odavad
USA lennukompaniid vähendavad kohtade arvu, mis tõstab piletite hindu. See pani neljapäeval üle maailma lennukompaniide aktsiad ostma Jim Rogersi.
Koos George Sorosega omal ajal fondi Quantum loonud trendivastane investor Jim Rogers teatas, et ostis üle maailma lennukompaniide aktsiaid ja võlakirju, kuna lennukompaniid on asunud vähendama ülepakkumist ning tõstma lennukipiletite hindu.
"Te loete iga päev uudistest, et lennukompaniid vähendavad võimsusi," ütles Rogers Holdingsi juht Jim Rogers Bloomberg TVs esinedes. "Lennukipiletite hinnad tõusevad. Kõik teavad, et kütusekulud on kasvanud. Nad hakkavad seda piletihinna sisse arvestama."
Continental Airlines teatas 3000 töökoha likvideerimisest ja lennukipargi vähendamisest 18 protsendi võrra, olles juba neljas lennukompanii, kes nõnda talitas võitlemaks aastaga 75 protsenti tõusnud kütusekuluga. United Airlines teatas oma odavlennubrändi kaotamisest ja 70 lennuki pensionile saatmisest. Varem on sarnaste meetmetega esinenud American Airlines ja Delta Air Lines.
Lennukompaniid loobuvad vanematest ja kütust rohkem õgivate lennukite kasutamisest. Lisaks vähendatakse lennukites istmete arvu, mis tähendab piletite arvu vähenemist. Kuna lennukid on USAs suhteliselt täis, siis toob see kaasa piletihindade tõusu.
Kuid Jim Rogersi vaimustust lennukompaniidesse investeerimisest ei jaga teps mitte Warren Buffett.
Kui tuletada maailma tuntuimale investorile Warren Buffettile meelde investeerimist lennukompaniisse, ei sära ta nägu rõõmust. Ta investeeris lennukompaniisse ja kaotas mõne aastaga ettevõtte restruktureerimise tõttu kogu investeeringu.
Ta on öelnud, et kogu USA lennunduse ajaloo jooksul ei ole tööstusharu sentigi kasumit teeninud. Lennukompaniid on sellised buumi-krahhi ettevõtted - heal ajal lendavad uhke kaarega, kehval aga teevad hädamaandumise.
Kuid lennukompaniid on tänu aktsiahindade kukkumisele päris atraktiivselt hinnatud. Kuigi CreditSightsi võlakirjaanalüütik Roger King ütles, et lennukompaniidel on täpselt nii palju raha, et tasuda kasvavate kütusearvete eest, millega piletite hinnad sammu pidada ei suuda.
Kui vaadata üksikuid ettevõtteid, siis on nad hinnatud murust madalamalt. Võtame näiteks American Airlinesi omaniku AMRi. Kahjumliku ettevõtte turuväärtus on 1,78 miljardit dollarit, ettevõttel on raha 4,52 miljardit dollarit. Ettevõte aktsia kaupleb 0,8kordse raamatupidamisväärtuse juures. 1,37 miljardi dollarilise turuväärtusega Continental Airlinesil on 2,52 miljardit dollarit raha. Aktsia hinna-kasumi suhteks on viis, kuid selleks aastaks on ettevõttele prognoositud kahjumit.
Ega meelakkumine USA lennundus küll ei ole. JPMorgan Chase'i analüütik Jamie Baker on prognoosinud selleks aastaks USA lennundussektorile rekordilist 7,2 miljardi dollarilist kahjumit.
Kaalusin reedel lennukompaniide aktsiate ostmist, kuid loobusin sellest ideest. Kuigi lennukompaniide aktsiad on kõvasti kukkunud, ootaksin ära, kui suured tulevad tänavu ettevõtete kahjumid ja milline on tegelikult lennupiletite hinna mõju ettevõtete käibele.
Lisakoormaks on lennukompaniidele ametiühingud. USAs on ka korralikke lennukompaniisid, kes on jätkusuutlikud kasumiteenijad - näiteks Southwest Airlines -, kuid ka neile on analüütikud prognoosinud kasumi järsku vähenemist.