Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Avaliku firma juhi palk avalikuks

    Börsiettevõtete juhtide palgad, boonused ja motivatsioonipaketid peavad olema avalikud. Mujal maailmas on see täiesti tavaline praktika, ent meil ei taha see tava kuidagi juurduda ja ka jututeemana on endiselt väga ebapopulaarne - võrdsustatakse teise rahakotis sorimisega ja see tähendab eestlasele vaata et pühaduse teotamist.
    Tegemist on avalike ettevõtetega, mis on oma tegevuse arendamisse kaasanud börsi kaudu vaba raha ja seega ka uusi suuremaid ja väiksemaid investoreid-omanikke, pealegi on omanikuring pidevas muutumises.
    Omanikul - seejuures ka potentsiaalsel - on õigus teada kõike, mis ettevõttes toimub: juhivahetus, ärilepingute sõlmimine, aga iseäranis seda, mis puudutab firma rahalist poolt, alustades käibe- ja kasuminumbreist juhtide palkade-boonusteni. See on selguse ja asjaajamise läbipaistvuse huvides ja nagu toimetus on aru saanud, ka Tallinna börsi eesmärk. Ometi ei paista sealt ega finantsinspektsioonist katseid mõjutada börsifirmasid.
    Oleme börsiettevõtete juhtide tasude avalikustamisest varem mitmel korral kirjutanud, ent tänase Äripäeva luubiloost paistab, et juhtide tasude osas on kõik vanaviisi. Seda mõtetki tõrjutakse vanade argumentidega: palgad on konfidentsiaalsed, tegemist ei ole mitte avaliku sektori, vaid eraettevõtetega.
    Hirmud on ka samad, nt konkurent saab teada, palju ettevõte heale juhile maksab, ostab äkki üles. Usutavasti teab konkurent teise konkurendi aktsionäridest paremini, millised on turul juhtide palgad.
    Mõnd aktsionäri ei huvitagi muu peale ettevõtte kasuminumbri ja dividendi suuruse, aga teised sama ettevõtte aktsionärid ei pruugi samamoodi arvata.
    Mitme meie börsiettevõtte väikeosaniku Leino Reinsoo meelest peaks juhi palk olema avalik vaid siis, kui tal on juhitava firma aktsiaid. Erand devalveeriks toimetuse meelest väärt põhimõtet, pealegi on hulk börsiettevõtteid ka juhtide kontrolli all (nt Tallink, Merko).
    Vastuseisu avalikustamisele tingib pigem soov varjata, hirm, et aktsionärid saavad teada juhtide sissetuleku tegeliku suuruse. Tänases luubiloos näiteks peavad aktsionärid Tallinki juhtide üle 400 000 krooni kuus küündivat tasu liiga suureks. Selle otsustamises, kui suurt palka-boonuseid peaksid juhid saama, on aktsionäridel sõna sekka öelda. Siiani on toimetuse meelest rikutud omanike õigusi.
    Kuna ettevõtted ei taha juhtide tasusid vabatahtlikult avalikustada, tuleks see nõue kirjutada seadusesse. Ja muidugi tuleb ka aktsionäridel endal kõvemat häält teha. Praegu on nad piltlikult selle peremehe olukorras, kelle sulane on lakka magama kupatanud ja sulane ise külitab peremehe voodis.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.