Tanel Raig • 29. juuni 2008 • 3 min
Jaga lugu:

Euroopa kütusemässud mõjutavad ka Eesti firmasid

Eelinfo lubab täna Prantsusmaale järjekordset autovedajate protestiaktsiooni kõrgete kütusehindade vastu. Prantsuse Riiklik Maanteetranspordi Föderatsioon on teatanud, et kutsub täna üles uutele meeleavaldustele. Võrreldes 16. juunil toimunud protestiga lubatakse peamistel marsruutidel veelgi intensiivseimad aktsioone.

Transpordifirma AS Transpoint International juhataja Meelis Mäe mäletab, kuidas eelmise Prantsusmaal toimunud protestiaktsiooni ajal nende partneri koorem sinna kinni jäi. Tulemuseks oli, et kogu tarne viibis nädala võrra.

Streigiaktsiooni liikluses veninud koorem hilines ümberlaadimisele ja nii tuli järgmist autot oodata ligikaudu nädal. Transpoint Internationali enda autod pole Prantsusmaal väga tihedad külalised, mistõttu ei ole sealkandis toimuv väga palju mõju avaldanud. "Eks me hoiame hinge kinni," ütles Mäe ootuse kohta, kus algab järjekordne streik Euroopas.

ASi Arco Transport Hispaania ja Prantsusmaa vedude juht Andrus Kuusk tunnistas, et 5. juunil Hispaanias alanud protestiaktsioonide ajal olid piiripunktid blokeeritud ja liiklus tõesti seisis.

Tarned hilinesid. Samas suhtusid kliendid sellesse mõistvalt. Kõige rohkem kannatasid autovedajad ise, kes pidid autojuhtidele kompenseerima seisupäevad ja remontima lõhutud tehnikat.

Kuusk kinnitas, et planeeritavate streikide tõttu Prantsusmaal ja Itaalias nad autosid siiski Eestisse seisma ei jäta. "Transpordis makstakse ikkagi vedamise, mitte seismise eest," sõnas Kuusk lootusega, et väliskaubandusega tegelevad inimesi jälgivad toimuvat meedia vahendusel ja saavad aru, kui tarned protestiaktsioonide tõttu hilinevad.

"Neile seal Prantsusmaal meeldib üldse streikida - küll streigivad bussijuhid, küll autojuhid," ütles Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni peasekretär Toivo Kuldkepp. "Meie seisukoht selliste lolluste suhtes on absoluutselt eitav," kinnitas Kuldkepp selge sõnaga.

Kuid ässitajaid leidub tema sõnul igas riigis, sealhulgas Eestis. Ka siin on tema poole pöördunud vedajaid, kes on nõudnud, et midagi tuleks ette võtta.

Selgitused, mida see endaga kaasa tooks, on aidanud selliseid nõudmisi siiski vaka all hoida.

"Inimesed jääksid tööle hiljaks, kogu Eesti majanduse funktsioneerimine oleks takistatud. Ei taha kohe mõeldagi, mis see endaga kaasa võib tuua," kirjeldas Toivo Kuldkepp.

Kindlasti üritavad võimuorganid liikluse takistajaid karistada, millega omakorda kaasneb pahameel. Toivo Kuldkepi sõnul ei ole praegust riigieelarve situatsiooni arvestades ka mõtet ärgitada selliseid lootusetuid asju nagu kütuseaktsiisi langetamine.

Ka Rahvusvaheline Maanteetranspordi Assotsiatsioon IRU on kauba vaba ringluse takistamise hukka mõistnud.

Samas on assotsiatsioon riikide valitsusi üles kutsunud langetama kütusele rakendatavaid makse. Paraku ei ole ükski riik seda seni veel valmis tegema ja vedajate protestiaktsioonid Euroopas jätkuvad.

Indrek Reismann, ASi Rautakesko logistikajuht

Sõltuvalt olukorra kestvusest võib see saada veohindade kallinemise ajendiks, kuid usun, et püsipartnerite vahel see nii olema ei saa.

Meelis Mäe, ASi Transpoint International juhataja

Tekkivaid kulutusi ei ole kelleltki nõuda, see on force major ja tuleb kanda. Kui asi väga kriitiliseks läheb, peab katsuma kliendilt midagi tagasi saada. Aga reeglina ei kipu keegi sinuga kulusid jagama.

Rahvusvaheline Maanteetranspordi Assotsiatsioon IRU

Kui nafta hind on üle 130 dollari barrel, ei ole transpordifirmadel muud võimalust, kui kulud teenuse tarbijale üle kanda. Kui kulusid ei saa üle kanda, ei saa firmad lihtsalt transportida.

Andrus Kuusk, ASi Arco Transport Hispaania ja Prantsusmaa vedude osakonna juht

Üha tihenevas konkurentsis ei saa hinnatõusust paraku veel rääkida - ei seoses streigi ega kütusehinna tõusuga.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt