Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuressaares ehe 'Porgy ja Bess'
Gershwini ooper toetub autori mitme nädala kogemustele elust koos oma tegelastega: viletsuses ja vaesuses ilma elektri ja kraaniveeta. Produtsent Peter Klein on öelnud, et "Porgy ja Bess" on väga unikaalne ooper, sest esiteks on mustanahalistest üldse väga vähe oopereid kirjutatud ning tema teada pole ükski teine valminud pärast niivõrd pühendunud uurimistööd.
Kuigi ooperi ühe tuntuima viisi "Summertime" on Estonia lavalt eestlaste südametesse laulnud tumedaks grimeeritud Georg Ots, on helilooja tungival soovil ja tema sugulaste tahtel seda meistriteost lubatud esitada vaid mustanahalistel artistidel. Küsimus ei ole seejuures mitte veidras kapriisis, vaid asjaolus, et "Porgy ja Bessi" tohutu edu võti on olnud selle autentsuses. Inimlikult kõigile mõistetav lugu respekteerib mustanahaliste ameeriklaste kultuuri, traditsioone ja harjumusi. Kuna Gershwini köitis see muusika ja kultuur, siis sooviski helilooja, et tema kirjapandut esitaksid mustanahalised, kes suudavad edastada selle muusika olemust nii, nagu ei keegi teine.
Just seda tahet järgivat etendust saab Saaremaal näha. Peter Kleini ja tema kompanii Living Arts loodud trupp sündis soovist viia suurteos ehedal kujul kaugemale kui USA suurteatrite lavad. Nüüdseks ongi "Porgy & Bess" käinud tuhande etendusega 400 maailma linnas, kuuel kontinendil, 23 riigis ja seda on näinud paar miljonit inimest. Lavastus näeb praktilistel põhjustel välja teistsugune kui ooperiteatrite oma, kuid Klein on öelnud, et reisiva lavastuse kujundus on tema arvates paremgi, sest annab lauljatele rohkem liikumisruumi ja on aktiivsem. Tuuriversioon, mida Living Arts esindab, on Ida-Euroopas esimest korda. Enne Kuressaaret annavad nad etendusi Moskvas ja Peterburis ning edasi lähevad Riiga, Poola, Rumeeniasse ja Bulgaariasse. Kuressaarde sõidab New Yorgist 30 lauljat ja orkester.
Saaremaa Ooperipäevad on aga palju rohkemat kui ainult viis "Porgy ja Bessi" etendust. "Korraldamisel oleme lähtunud põhimõttest, et tuua siia etendusi andma üks teater välismaalt, teine Eestimaalt ning kaasata galakontserdile ning teistele kontsertidele võimalikult palju saarlasi ja mitte ainult publiku hulka," selgitas Pärnu kontserdimaja direktor ja Saaremaa ooperipäevade projektijuht Marika Pärk, kes mõtles selle all nii saaremaiste juurtega laia maailma kontserdilavadele rännanuid kui ka näiteks Saaremaa Neidudekoori, mis galakontserdil koos rahvusmeeskooriga osaleb.
Lisaks ameeriklaste "Porgyle ja Bessile" saab nädal aega kestvate ooperipäevade raames Vanemuise teatri esituses näha-kuulda Jacques Offenbachi ooperit "Hoffmanni lood", koostöös Kuressaare linnateatriga valmib lavastusprojekt "Patseba Saaremaal". Aino Kallase näidendi põhjal on soomlane Tauno Pylkkänen kirjutanud lühiooperi, Saaremaa ooperipäevadel mängitakse seda esimese osana draama ja teises ooperiversioonis.
21.-27. juulil toimuvate Saaremaa ooperipäevade kavasse mahub veel mitu kammer- ja koorikontserti, iga päev töötab Arensburgi hotellis ooperikohvik, kuis toimuvad kohtumised esinejatega ja autogrammitunnid. Teatrietendusi mängitakse Kuressaare lossi hoovis, kuhu pannakse püsti ajutine ooperimaja, et heitlik ilm kellelegi kurja ei teeks.
Autor: Ülle Hallik