Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Majanduslangus on hea
Kuidas saab majanduslangus üldse hea olla, võib lugeja küsida. Ent ettevõtja võib majanduslangusest leida oma reversi. Äris on küsimus ju valikuis, ses, kuidas langusele reageerida ja millele keskenduda.
Viis põhjust, miks majanduslangus on hea.
Esiteks. Turuosad jaotatakse ümber. See tähendab halba uudist enamikule ja head uudist vähematele, neile, kes on osanud hoida ka headel aegadel fookuses põhitegevust, selle arendamist ning valmistunud ka nõrgema nõudlusega ajaks. Et Eesti väiksuse tõttu on siin enamik turge suhteliselt väheste turuosaliste vahel jaotatud - nt toidukaupade jaemüük, pangandus, meedia -, võivad kõikumised turuosades tulla kaunis suured. Et iga äri strateegiline eesmärk peaks olema oma turul domineeriva positsiooni saavutamine, on majanduslanguses näha mitmetele suurt võimalust.
Teiseks. Värske raha ja ideede tulek. On loomulik, et ettevõtte rahavoo punasesse kippudes on kohal teised paremate ideedega. Seda enam, et sisenemisbarjäär siinsetele turgudele on endiselt oluliselt madalam kui nn vanades heaoluriikides. Soome lihatootja Atria ostis Wõro Kommertsi ja Vastse-Kuuste Lihatööstuse - värske raha ja küllap tuleb ka värskeid ideid. Kui otsida sääraste tehingute negatiivset poolt, siis on kahju, kui veel ühe äri omanikud räägivad eesti keele asemel soome või rootsi keelt, millele viitas ka Wõro Kommertsi endine juht Aigar Pindmaa. Samas üks müüjatest Indrek Rahumaa teatas, et saadav raha aitab taas magusamaks muuta vahepeal mõruks kiskunud Kalevi ostutehingut. Ja värsked eurod ja ideed liiguksid jällegi edasi.
Kolmandaks. Efektiivsuse kasv. Efektiivsus ise ei saa olla ettevõtte strateegiline eelis. Ent see peaks olema ettevõtte pidev ja püsiv püüdlus. Ettevõtte käibe kasvu pidurdumine või suisa langus sunnib üle vaatama kulutusi ning tegelema tõsiselt mõttetööga - kuidas on võimalik saada vähemalt sama tulemust väiksemate kuludega.
Nii tulu- kui ka kuluplaanid selleks aastaks tehti 2007. aastal ja nüüdseks on selge, et ehkki kulude prognoosid on kerged täituma, on tulude juurdekasv jäänud niruks. Ja kulusid on pärast hiilgeaegu raske koomale tõmmata. Süüdistada võib valitsust, inflatsiooni, konkurente või liigkerge laenamisega tegelenud pankasid, ent koht, kuhu pilgu peaks suunama, on ikka peegel.
Efektiivsuse otsimisega käib kaasas veel üks fenomen - nn lolli raha vähenemine. Turult kaovad ärid stiilis "sain pangalt laenu kahe kortermaja jaoks, hakkasin ehitama viit. Nüüd on kõik pooleli ja tühjad".
Neljandaks. Sund eristuda. Headel aegadel polnud kliendi jaoks suurt vahet, kust teenus või toode kätte saada. Just kätte saada, sest näiteks majaehitajate või uue auto kättesaamine võis tähendada tõelist kadalippu. Praegu on aga õhus küsimus - miks peaksin selle teenuse või toote just sinult ostma? Mis on see, mis teeb sinu toote või teenuse ja tervikuna ka terve firma eriliseks?
Eristumine algab lihtsatest asjadest. Kas või määratlemisest, kas ettevõtte on hinnaäris või spetsialiseeritud teenuse/toodete äris. Mõlemal juhul on tegu eri turgude ja sihtrühmadega. Ja mõlemal juhul on tegelikult üks tõeline võitja - hinnaliider või teenuse/toote liider. Nagu on seda praegu Tele2 ja EMT mobiilsideturul.
Viiendaks. Majanduslangus on parim aeg õppimiseks ja sihi seadmiseks. Sest tõusu ajal tuleb teenida. Mis on sinu ettevõtte turg? Kes on sihtgrupp? Mis on ettevõtte tegevuses unikaalset, raskesti kopeeritavat? Kuidas teha nii, et ettevõte oleks turul domineeriv jõud? Või kui see tundub olevat mission impossible, äkki õnnestub leida uus turg, teine sihtgrupp, teine teenus/toode?
Küllap on majanduslangusel veel häid külgi. Nagu ka halbu. Ent loetelu jätkamisest parem on teadmine strateegiast, mis teeb inimesed ja ettevõtted võidukaks: söanda lasta vanast lahti, õpi ja keskendu järjekindlalt õigete asjade tegemisele.