Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Osta General Motorsi aktsiaid
Tuleb muidugi hoiatada, et taolist soovitust peaksid kaaluma vaid pika investeerimishorisondi ja tugeva närvikavaga investorid. On ju General Motorsist, mida kunagi peeti leskede ja orbude aktsiaks, saanud lemmikobjekt nn lühikeseks müüjatele, kes üritavad teenida iga halva uudise pealt, olgu selleks kallinev nafta, krediidi reitingu langetamine või isegi tööpuuduse kasv, surudes aktsia hind üha sügavamale ja sügavamale.
Nii kukkuski General Motorsi aktsia hind kuu aega tagasi alla kümne dollari taseme, mis tegi ettevõtte turuväärtuseks alla 60 miljardi krooni. Viimati oli aktsia hind nii madal 1954. aastal, mil ettevõtte müügihitiks oli Cadillac Eldorado.
Ka möödunud neljapäeval pärast seda, kui konkurent Ford Motor oli teatanud ajaloo suurimast kvartalikahjumist ja Daimler andis kasumihoiatuse, kukkus General Motorsi aktsia hind kümme protsenti ehk 13,10 dollarini (pärast kukkumist enam kui 50 aasta madalaimale tasemele, 9,38 dollarini, oli USA suurima autotootja aktsia hind hüpanud seitsme päevaga üle 55 protsendi, 14,62 dollarini). Fordi kahjumi põhjuseks olid mahakandmised, mis on seotud veokitehaste ja liisinguportfelli väärtuse langemisega. Analüütikud on üsna ühel meelel, et samasuguseid mahakandmisi peab tegema ka General Motors, kes peaks avaldama eelmise kvartali majandustulemused sel või järgmisel nädalal.
Ameerika autotootjate nn Detroidi suurt kolmikut (General Motors, Ford Motor ja Chrysler) on pea viimased kümme aastat vaevanud võimetus konkureerida Jaapani ja Lõuna-Korea autotootjatega eesotsas Toyotaga, kellest saab sel aastal väga suure tõenäosusega suurim autotootja maailmas müügimahult. Turuväärtuse poolest on Toyota suurim tootja juba aastaid ning möödunud finantsaastal oli ta suurim ka käibelt. Ookeanitagustele konkurentidele on ameeriklased alla jäänud eelkõige suurte personalikulude ja valede panuste tõttu suurtesse sõidukitüüpidesse. Kui USA tootjad on panustanud suurtele tüüpidele, sest nende marginaalid on kõrgemad, siis jaapanlased on hõivanud turuosa eelkõige tänu väiksematele ja ökonoomsematele autodele.
Nüüd, kus nafta hind on võrreldes üheksakümnendate aastatega kerkinud enam kui kümme korda, on loomulikult võitjateks säästlikumad autod ja seda eriti USA turul, kus tillukese aktsiisi tõttu on kütuste jaehind maailmaturu hinnaliikumistele tundlikum kui siin, Euroopas. Nii ongi General Motorsi (aga ka Fordi) peamiseks kahjumitoojaks Põhja-Ameerika.
Seetõttu seisab USA suurte autotootjate pea kohal juba aastaid pankrotikirves ning märkimisväärne hulk spekulatiivseid investoreid panustavad mitte sellele, kas, vaid pigem, millal.
Samal ajal teeb kontserni tegevjuht Rick Wagoner tõsist tööd ettevõtte muutmiseks kasumlikuks. Paar-kolm aastat on tal selleks aega, sest kontsernil on vaba raha 31 miljardit dollarit, mis kahjuks küll kulub kiirusega miljard dollarit kuus. Juuli keskel teatas ettevõte veel kümne miljardi kokkuhoidmisest ning viie miljardi dollari lisaraha hankimise kavast. Teade lennutas aktsia hinna samal päeval 16 protsenti kõrgemale, millele lisandus järgmistel päevadel veel kümneid lisaprotsente.
Barrons ennustab, et nende aastatega suudab General Motors kasumlikuks muutuda isegi juhul, kui USA majanduslangus kestab 12 kuud. Aastaks 2010 võib aktsia hind kerkida 30 või 45 protsenti. Nagu viimased nädalad on näidanud, isegi väike progress võib aktsia hinna jaoks olla katalüsaator, mis lennutab aktsia hinna taevastesse kõrgustesse.
Kui keegi USA autotootjatest pankrotti läheb, siis mitme analüütiku arvates on see Chrysler, ning Detroidi kolmest suurest saab kaks keskmikku.
Minu arvates on tõenäolisem, et keegi neist võetakse üle. General Motorsi turuväärtus on praegu samas suurusjärgus ettevõtte mõne nädala käibega.