Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hewlett-Packard tulemas rahva hulka
Kolm ja pool aastat tegevjuhi ametikohal olnud Mark Hurd on otsustanud olukorda muuta ning pöörata senisest enam tähelepanu eraisikutest tarbijatele. See tähendab teistsuguseid reklaamikampaaniaid, aga ilmselt ka ilmselt firmapoode, nagu on tegema hakanud Apple, kirjutas ajakiri Fortune mõni aeg tagasi.
Arvatavasti on jaeturg ka üks põhjusi, miks tehnoloogiahiid otsustas reorganiseerida printerite divisjoni alates tänasest kolmeks üksuseks, mis on keskendunud vastavalt jaetarbijatele ja väikefirmadele, suurtele ettevõtetele ning graafikaprinteritele. Olgu öeldud, et printerite divisjon on Hewlett-Packardi (HP) kõige tulusam üksus, mis teenis eelmises kvartalis 40 protsenti gigandi kogutuludest.
"Aplodeerin HP-le soovi eest mõelda, et printer ei ole lihtsalt mingi asi, mis ühendatakse arvuti külge," kommenteeris üksuse reorganiseerimist ajalehele The Wall Street Journal investeerimisfirma Cowen & Co analüütik Lou Misciosia.
Jaetarbijasõbralikkus pole muidugi ainus ega ilmselt ka peapõhjus ümberkorraldusteks. Peamine on printerite müügi kasvu aeglustumine võrreldes muude sektoritega. Personaalarvutite, serverite ja muude toodete müük on kasvanud korralikult, aga välja prinditavate lehekülgede arvu kasv on hakanud tänu elektroonilistele dokumentide üha laiemale levikule aeglustuma. Kui eelmises kvartalis kasvas ettevõtte kogu käive 11 protsenti, siis printerite müük vaid kuus protsenti.
Juuni alguses, päev pärast seda, kui Apple'i juht Steve Jobs oli demonstreerinud uut 3G iPhone'i, toimus Berliinis HP uue põlvkonna arvutite tutvustus, kus oli esindatud nii ultraõhuke sülearvuti Voodoo Envy võistlemaks Apple'i MacBook Airi-ga kui ka puutetundliku ekraaniga kompuutrid. Ka need on selgeks märgiks Hewlett-Packardi jõulisemast liikumisest jaetarbijate suunas, sest on ju Apple, mis on seni suunatud peamiselt ainult eraisikutele, võitmas jõuliselt turuosa nii Põhja-Ameerikas kui ka mujal.
Uuringukeskuse Gartner esialgsete andmete kohaselt kasvas HP personaalarvutite tarnete maht USAs teises kvartalis 5,6, Apple'i Macintoshi arvutite müügimaht aga 38 protsenti. Tõsi, globaalselt kasvas Hewlett-Packardi arvutitarnete maht 17 protsenti ning ettevõte möödus aasta tagasi turuosalt Dellist ja tõusis maailma suurimaks arvutitootjaks.
Kui Delli asutaja Michael Dell, kes asus taas tegevjuhi kohale eelmise aasta alguses, on ettevõtte kasumlikumaks muutmise tee alguses, siis Hurdil on tulemused juba ette näidata. Ja seda vaid kolme aastaga. Möödunud aastal kerkisid ettevõtte arvutitootmise marginaalid viimase viie aasta kõrgeimale tasemele, kirjutas Bloomberg aasta alguses. Möödunud aasta novembris kerkis aktsia hind aga seitsme aasta kõrgeimale tasemele 53,41 dollarini, olles nüüd kogu turu langusega kukkunud 45,06 dollarile.
Kui Mark Hurd 2005. aasta märtsis uuele töökohale asus, oli arvutigigant kõige raskemas olukorras vaata et kogu eksistentsi jooksul. Kuu aega varem oli ettevõtte nõukogu vallandanud tegevjuhi kohalt Carly Fiorina, keda ajakiri Fortune oli aastate jooksul nimetanud maailma mõjukaimaks ärinaiseks. Fiorinale sai saatuslikuks arvutigigandi Compaq ülevõtmine 2002. aasta mais, mille vastu olid teiste seas Hewlett-Packardi asutajate pojad Walter Hewlett ning David Woodley Packard.
Hurd alustas 2005. aastal 15 000 töötaja koondamisega, mis säästis aastas 1,9 miljardit dollarit ja muude kulude kokkuhoidmisega. Tänu sellele sai Hewlett-Packard taas kiiresti rajale ning eelmisel aastal kasvas kasum 17 protsenti 7,3 miljardi dollarini ning käive 14 protsenti 104 miljardi dollarini.
Aktsia hind on alates Mark Hurdi ametisse asumisest kerkinud üle kahe korra. IBMi aktsia on samal ajavahemikul kerkinud nelikümmend protsenti ning Delli aktsia hind kukkunud enam kui kolmandiku võrra.
Tulevik on Hewlett-Packardile keeruline. Lisaks makromajanduslikule olukorrale avaldab survet peakonkurent Dell, kelle asutaja on samuti kõvasti kulusid kärpimas ning muutmas müügifilosoofiat, hakates müüma kaubamajades.
"HP on sisenemas arengufaasi, kus kasumi kasvatamiseks on vaja suurendada müüki, aga mitte kulusid kärpida," lausus ajakirjale BusinessWeek analüüsikeskuse Forrester Research analüütik Frank Gilette.
Ühesõnaga, kui seni nõuti Hurdilt operatiivset meisterlikkust, siis nüüd peab ta näitama, et ta on ka visiooniga liider, kes on võimeline leidma tehnoloogiatrende, mis kindlustab ettevõtte kasumlikkuse ka tulevikus.
Hewlett-Packard avaldab eelmise kvartali majandustulemused 18. augustil.
Autoril on Hewlett-Packardi aktsiaid.