Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Birgitta festival lubab tervikelamust
Festivali kunstiline juht Eri Klas on selle aasta peakülaliseks kutsunud Moskva Novaja Opera ja Vene Keiserliku Balleti. Kokku antakse 8.-17. augustini kümme etendust ja lisaks toimub tasuta kloostripäev.
"Tegelikult ega me toidulauale menüüsedelit ei paku, et supp, praad ja magustoit," vastab Eri Klas küsimusele, mida valida, kui kõike ei saa või ei jõua.
Esimesel õhtul on publiku ees Vene Keiserliku Balleti esituses Tšaikovski "Luikede järv" ning järgmisel saab nautida Rimski-Korsakovi balletti "Sheherezade".
Balletietendused on ka seni suurimat publikuhuvi äratanud ning neile vabanesid veel vaid üksikud pääsmed. "Kui tegu on vene balletiga, siis on sellele juba ette löödud mainemärk. "Luikede järv" on absoluutne hitt. Isegi kui seda karkudel tantsitaks, tuleks rahvas vaatama," põhjendab Klas.
Eraldi võib ära märkida esmaspäeval etenduva Donizetti ooperi "Maria Stuart", milles laulab Kuninganna Elisabethi osa Moskva Suure Teatri Juhtiv solist Jelena Zelenskaja, kes on säranud kõikidel metropolide lavadel ning kellesarnast primadonnat kuuleb Eestis harva.
"Üks põnevamaid ettevõtmisi tuleb Gidon Kremerilt, minu ammuselt sõbralt," naerab Klas. "Seekord on ta inimeste ees iseenda rollis."
Verdi "Reekviem" on kõikide festivalide hitt. Birgittal teeb selle ettekande põnevaks see, et kodupubliku ette tuuakse Euroopas karjääri tegevad Eesti noored edukad lauljad Annely Peebo, Aile Asszonyi, Liisi Kasenõmm, Ain Anger ja Juhan Tralla.
"Maasikaks tordi peal on Britteni kammerooper "Kruvipööre", mis on Eesti laval esmakordselt," avab Klas. "See põnevik on rariteet, mida kuuleb ja näeb haruharva."
Neljandat aastat toimuva Birgitta festivali suurima menu osaliseks on saanud Carl Orffi "Carmina Burana". Teos on kavas juba kolmandat aastat, sel korral on ühinenud ka tantsijad tantsuteatrist Fine 5. Nagu Verdi Reekviemigi dirigeerib Orffi suurteost Eri Klas.
Sel aastal soovivad festivali korraldajad publikule pakkuda terviklikku elamust ja nii pääseb lisapiletitega restorani Ribe suveterrassil toimuvale õhtusöögile või pärast etendust jahtlaevasõidule öisel Tallinna lahel.
"Hiljuti kohtasin üht inimest, kes oli kaks aastat tagasi olnud pärast "Carmina Buranat" nii eksalteeritud tujus, et sõitis punase tule alt läbi ja sai trahvi, aga polnud isegi mitte pahane, sest meeleolu oli pärast etendust nii hea, et seda ei suutnud rikkuda isegi mitte politsei trahv," meenutab festivali pressiesindaja Heili Vaus-Tamm ja lisab, et nüüd saab nautida etendusemeelolu edasi ja ei pea trügima ummikutes.
Birgitta Festivali suurim uudis on see, et just Tallinna etendusega algab maailma ühe karismaatilisema viiuldaja Gidon Kremeri ja muusikutest koomikute Igudesman & Joo lavastuse "Kino ja komöödia - Ühe muusiku tõus ja langus" maailmaturnee.
Vaataja saab vastuse kõigile küsimustele, mida ta on klassikalise muusika kohta teada tahtnud, aga pole julgenud küsida. Päevavalgele tuuakse šokeeriv tõde, kuidas toodetakse lindistust, tuleb välja, mida solistid ja dirigendid üksteisest tegelikult mõtlevad.
Koos geniaalse duoga Igudesman & Joo on võimalus läbi elada südantlõhestavad lood, mida esineb klassikalise muusiku tõusu ja languse ajal ja mis panevad tõepoolest pisaratni naerma. Paljud neist on pärit Gidon Kremeri elust, keda on alati tõmmanud kino, komöödia, tsirkus ja kabaree, ja ometi on ta kogu elu olnud täielikult pühendunud muusikale.
Koos duo Igudesman & Joo ning Kremerata Balticaga toob ta kõik ülalnimetatud maailmad kokku ühte eeskavva.