Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kindlustus kahjunõudest odavam
Praegu moodustavad kaupade transportimisega otseselt seotud kindlustusmaksed kuni viis protsenti kõikidest kindlustusmaksetest.
Ettevõtetele, kes kaupu ostavad, müüvad, vahendavad, transpordivad või seda organiseerivad, pole see teema kindlasti võõras. Enamik logistika-, ostu- või müügijuhte teavad, et kauba omaniku jaoks on olemas veosekindlustus, vedaja ning ekspedeerija vastutuskindlustus sobib aga transpordifirmadele.
Vaadakem teemale kauba omaniku silme läbi.
Levinuim mõttekäik seisneb tõigas, et transpordifirma vastutab niikuinii kaupade kahjustumise eest transpordi vältel, seega pole vaja veost täiendavalt kindlustada. Mingil määral on see isegi tõsi.
Kui kaup jõuab kohale kahjustatuna, esitab kaubaomanik transpordifirmale nõude ja viimane loodetavasti hüvitab tekitatud kahju.
Siinkohal tuleb aga meeles pidada, et transpordifirma vastutus on piiratud - erinevate transpordiliikide kohta kehtivates õigusaktides on sätestatud maksimaalne rahasumma, mida transpordifirma ühe kilogrammi kauba kaalu kohta hüvitama peab.
Kõige madalam on see piir laeva-, kõige kõrgem lennufirmadele. Kauba puhul, mis on kerge ja kallis (nt elektroonika ja kosmeetika), jääb transpordifirma vastutuse määr kauba tegeliku väärtusega võrreldes tühiseks.
Teiseks, vedaja (ja ekspedeerija) vastutus on piiratud ka nende tegevusest lähtuvalt. Ehk vedaja vastutab ainult siis, kui ta on ise kahju tekkimise põhjustanud. On olukordi, kus kahju tekib aga sõltumata vedajast.
Väidetakse, et kuna vedajal on kindlustus, siis on kaup kindlustatud. Nii see ei ole. Transpordifirma kindlustus katab ainult nende vastutust ehk neid kahjusid ja selles ulatuses, mis lasub vedajal õigusaktidest tulenevalt. Kui vedaja vabaneb vastutusest või tema vastutus on piiratud, ei kata ka tema kindlustusleping enamat.
Transpordifirmade vastutuse piiranguid tundev kaubaomanik rõhub tihti heale kliendisuhtele. Tiheda konkurentsi tingimustes on transpordifirmad kliendisuhte hoidmiseks tihti nõus hüvitama rohkem, kui oleks kohustuslik ja kataks kindlustusleping. See võib olla nii, kui kahju pole väga suur.
Autor: Ilmar Vissak