Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ka sina, Tallinna Kaubamaja!

    Tallinna Kaubamajast sai esmaspäeval Eesti majanduslanguse järjekordne ohver. Kui viimased paar aastat on kaubanduskett suutnud iga talle toodud Koidula pealt välja võluda 6-7 krooni kasumit, siis teises kvartalis jäi kontsernil näppude vahele kõigest paar krooni.
    Jaekaubanduskontserni kasumlikkus on langenud viimase kolme aasta madalaima tasemeni. Kui 2006.-2007. aasta majandusbuumis ei mõjutanud uute poodide avamine kontserni tulemusi, siis nüüd toob ettevõte kasumipärssijatena välja just suured investeeringud ja laienemise. Kui majanduse kasvutsüklis annab hoogne laienemine ettevõttele lisatõuke, siis viimase aasta jooksul tehtud suured investeeringud teevad mind kui potentsiaalset investorit veidi murelikuks.
    Kaubanduskontsern ostis Selveri keti laiendamiseks möödunud aastal 236 miljoni krooni eest kinnistuid Lätis ja 79 miljoni krooniga läks kaubaks KIA autosid müüva jaekett. Selle aasta esimesel poolel on kulunud jalatsimüügikettide Suurtüki NK ja ABC King ülevõtmiseks 230 miljonit krooni. Investeeringud on olnud väga suured ning ettevõtte kohustused on hüppeliselt kasvanud 1,4 miljardi kroonini. Lisaks kordas ettevõtte juht, et laienemine jätkub plaanitud tempos - järgmise aasta lõpuks peab lõunanaabrite juures olema avatud viisteist uut poodi. Tallinna Kaubamaja on seega investeerinud ja jätkab hoogsat investeerimist. Ning seda majanduse langustsüklis.
    Arvan, et kaubanduskontsern ei arvestanud oma laienemisplaanides majanduse tugeva langemisega. Seetõttu imestan, et makropildi muutus ja kasumlikkuse langus ei pane Kaubamaja laienemisplaane külmutama.
    Sel kevadel liikus ettevõtte kontolt dividendide maksmiseks ja tulumaksuks 103 miljonit krooni ehk kaks korda enam kui aasta eest. Kiire laieneja kohta on aktsia dividenditootlus (2,2%) päris hea. Spekuleerin, et järgmisel aastal jätab see aktsionärid dividendidest ilma.
    Miks? Edasine laienemine vajab palju raha. Kasumlikkuse kiire pidurdumine keerab aga kinni firma enda rahapumba ning lisaks on viimase 12 kuu jooksul ettevõtte võõrvahendite maht kasvanud bilansis 46 protsendilt 57 protsendini. Raha pole enam loopida.
    Kuna Tallinna Kaubamaja käibest annab 97 protsenti Eesti turg, sõltub ettevõtte edu väga tugevalt eestlaste ostujõu kasvust. 20protsendise palgatõusu juures ja laenuraha hoogsa pealetungi perioodil polnud kaupmeestel raske raha poodi tooma meelitada. Praegu on aga pilt teine.
    Palgakasvu ja inflatsioonitempo on pea võrdselt 15 protsendi juures ehk rahva ostujõud ei kasva ning mustem tulevikunägemus viib osa tarbimisraha säästukontodele.
    Plussina saab märkida, et söögita inimene ei eksisteeri ning sestap kõiguvad toiduainete müügiga tegelevate firmade käibed muutlikel aegadel tunduvalt vähem kui sektorites, mille tooteid ja teenuseid tarbima ei pea. Samas aga sunnib majanduslangus tarbijatel vaatama kaupade hinnalipikuid. Siin näen ma taas probleemi. Tallinna Kaubamaja rõhub kvaliteedile ja kõrgemale hinnatasemele. Langus soosib aga pigem säästukette.
    Kuna uut makromajanduse vedurit pole hetkel silmapiiril, ei julge ma Tallinna Kaubamaja aktsiatesse investeerimist soovitada. Kui saadakse kulud kontrolli alla ja kasumlikkuse langus pidurdub, hakkan uuesti ettevõtte aktsia ostu kaaluma.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.