Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kriitiline pilk ühiskondlikele stereotüüpidele
Elfriede Jelinek (1946) on Austria romaani- ja näitekirjanik, 2004. aasta Nobeli preemia laureaat ja praegu üks lavastatumaid naisnäitekirjanikke Euroopas. "Nora" Rainer Sarneti lavastuses on Eesti publiku esimene kohtumine maailmakuulsa näitekirjaniku mõtte- ja tundemaailmaga.
Jelineki "Nora" algab sealt, kus lõpeb Ibseni "Nora". Nora lahkub kodusest nukumajast, et alustada uut elu tehasetöölisena. Jelinek esitab kriitilise vaate ühiskondlikele stereotüüpidele ning hakkab vastu hirmutamise strateegiatele. Ta paneb kokku seksuaalse ja majandusliku sõnavara.
Seetõttu on Jelienki nagu Freudigi süüdistatud kogu maailma seksualiseerimises. Nii proovitakse naeruvääristada ja nivelleerida autoreid, kes üritavad analüüsida võimu. Küsimus pole kolmsada aastat kestnud kapitalismis, vaid kuus tuhat aastat kestnud autoritaarses, patriarhaatlikus tsivilisatsioonis, mis on moonutanud inimese instinkte.
Pidev stress ja depressioonid on märgiks, et inimene ei talu isakuju endas ja ühiskonnas, mis teostab ennast võimu, raha ja hirmu abil. Etenduse peategelane Nora allub võimukale mehele, kes omakorda allub hirmule. Osades Riina Maidre, Taavi Eelmaa, Juhan Ulfsak, Erki Laur, külalistena Anne Paluver, Terje Pennie ja Eva Püssa.