ARK võib õhutada liikluseeskirja rikkuma

09. september 2008, 00:30

Mopeediluba taotlev noor peab sõidueksamile
tulema oma või laenatud mopeediga, mis tähendab lapsevanematele tõsist peavalu,
või riskib ilma juhiloata nooruk liikluseeskirjade vastu patustada ja ise
eksamiplatsile sõita.

Mopeedi kohaletoimetamine on üksjagu tülikas. Eriti neile lapsevanematele, kel pole kaubikut ega autol ka haakekonksu, et mopeed haagisekasti tõsta ja eksamipaika kohale sõidutada. Ja kui täiskasvanu ise pole kaherattalisega kunagi sõitnud või ei julge sõita, jääbki vaid üks lahendus.

“Poiss sõitis mopeediga ise eksamiplatsile ja vanem sõitis vaikselt autoga järgi,” tunnistab 14aastase poja isa Tõnu. “Nii oli väheke kindlam, sest kui politsei oleks noormehe kinni pidanud, oleks ehk andnud asja ära seletada.”

Üle ELi tuntud nõue

Riikliku autoregistrikeskuse (ARKi) juhataja asetäitja juhilubade ja eksamineerimise alal Juhan Kaarpalu tunnistab olukorra teatud keerukust, kuid rõhutab, et eksamile nooruk ise sõita ei tohi. “Lapsevanematel on mopeedi kohaletoimetamiseks mitmeid teisi, õiguslikult lubatud valikuid,” lausub Kaarpalu ja lisab, et ka mootorrattajuhi loa taotleja teeb sõidueksami enda või autokooli sõidukiga. “Selline põhimõte kehtib ka teistes Euroopa Liidu riikides.”

17 mopeedi riigile liig

Kaarpalu lükkab ümber mõtte, et ARK võiks muretseda eksaminandide tarbeks sõidukid. “ARKil on 17 bürood ning kõikidesse mopeedi ja mootorratta soetamine ei ole riigi seisukohast otstarbekas kulutus,” põhjendab ta.

Üks väheseid autokoole, mis koolitab mopeedijuhte ning rendib sõidueksamil mopeedi, on Pärnus tegutsev Aide Autokool. “Enamik autokoole ei riski noortega tegeleda,” räägib Aide Autokooli ja MTÜ Eesti Autokoolide Liit president Enn Saard. “Meie mõte on kasvatada tulevasi eeskujulikke juhte ja endale kliente noorest peas.”

Saarde sõnul on ta aastaid võidelnud selle vastu, et noori õpetatakse liikluseeskirju rikkuma juba varakult. “Olen kuulnud juttu, kuidas ühes ARKi büroos vastati 14aastase mopeediloa taotleja küsimusele, kuidas ta oma mopeediga kohale saab, et ta siis sõitku ise,” räägib Saard.

Aide Autokoolis on kaks mopeedi, mis on ARKis arvele võetud, ja ka liikluskindlustus neile on tehtud. “Tänu sellele julgeme noori linna peal õpetada,” lausub Saard ja möönab, et tegelikult teevad nad mopeediõpet sümboolse tasu ehk 1000 krooni eest, mis on umbes viis korda väiksem kui mootorrattaõpe. Lisaks on selle hinna sees mopeedi rent sõidueksami tegemiseks.

Tänavu kaheksa kuu jooksul on ARKis sooritanud eksamid 81 mopeedijuhti, kes on väljaõppe saanud Aide Autokoolis. Saard tunneb uhkust, et Pärnus on mopeedieksami läbivusprotsent Eesti kõrgeim – 65. Võrdluseks: Tartus on see 42, Tallinnas 30 ja Eesti keskmine on 38 protsenti.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
08. September 2008, 23:30
Otsi:

Ava täpsem otsing