Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Oodata on ettevõtete odavmüügi lainet
"Turul toimub teatud korrastumine ja see ongi hea," sõnas advokaadibüroo Sorainen partner Toomas Prangli eilsel seminaril, viidates sellele, et pankrottide arv oli tänavu esimeses kvartalis kolme neljandiku võrra suurem kui mullu samal perioodil. "Pankrottide arv on selle aasta esimeses kvartalis oluliselt kasvanud. Kaldun arvama, et kasv on suurem kui 78 protsenti."
Omanimelise advokaadibüroo juht Aku Sorainen prognoosis eilsel seminaril ühinemis- ja ülevõtmistehingute arvu kasvu ja märkis, et ta on Eestis suhteliselt vähe näinud firmade ühinemist võrdsetel alustel.
Advokaadibüroo partner Toomas Prangli täpsustas, et pigem on see osav PR-töö, et ettevõtete töötajad ülevõtmisega nõustuksid.
Prangli soovitas meeles pidada, et ühe õnnetus võib olla teise võimalus. "Kuigi siin on suured riskid, on julge hundi rind rasvane," lausus ta.
"Praegune majanduskeskkond on mänginud kaardid kätte ostjale. Tööstustoodang väheneb, SKP väheneb, ja mis võiks olla parem argument ostjale, et hinda alla rääkida," tõdes SEB Enskilda direktor Priit Koit.
Ernst & Youngi tehingute nõustamise osakonna direktori Marko Rudi sõnul võivad sundviskes firma ostuläbirääkimised praegu alata likvideerimisväärtusest. "Miinimumväärtus on ettevõtte likvideerimisväärtus, edasine on läbirääkimiste küsimus," kommenteeris Rudi.
"Tavapärane müügiprotsess finantsraskuste lahendamiseks ei sobi. Kui finantsraskused peaksid olema, siis tuleks seda endale tunnistada. Kõige halvem, kui need ilmnevad kuskil poole müügiprotsessi peal," hoiatas Koit.
Koidu sõnul oli vahepeal laenuraha nii palju, et ettevõtetel polnud vaja põhitegevusega mitteseotud valdkondi müüa.
Neil, kel on siiski plaanis müüa, soovitas Koit teha realistlikke prognoose.
Booz Allen Hamiltoni uuringute kohaselt ei täida finantsootusi 90 protsenti ettevõtete ühinemistest ja ülevõtmistest. Enam kui 60 protsendil juhtudest ühendatud ettevõtete turuväärtus mitte ei kasva, vaid pigem langeb, leidis Economist Business Intelligent Unit.
Õnnestumise peamiseks põhjuseks on südamete ja mõistuste võitmine. Inimesed tahavad palju rohkem infot, kui tavaliselt antakse. Nad tahavad teada, mis ettevõttest saab, mis nende osakonnast saab ja mis neist endist saab. Ei piisa, et saadetakse meil, et meie ettevõte osteti nüüd ära.