Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kojusõit ametiautoga saab soolasema hinna lähevad
"Saku Õlletehases on tööautode kasutamine väga tähtis, sest müügiorganisatsioon ei saakski muud moodi töötada," selgitas Saku Õlletehase kommunikatsioonijuht Priit Põiklik.
"Nimetatud määra tõstmine oleks meie jaoks päris valus löök, sest see tähendaks tegelikult kulude kahekordistumist," kommenteeris Põiklik. "Arvestades meie tööautode arvu, oli see valitsuse otsus ikka paras ehmatus."
Saku Õlletehase arvutus näitab, et praegu maksavad nad sõiduki eest erisoodustusmaksu 1672 krooni ja 18 senti, uue 4000kroonise ülemmäära alusel hakkaks maksma aga 3260 krooni ja 17 senti.
Arvestus jääks kehtima ka juhul, kui arvestada, et tulumaks langeb 20 protsendile, nagu praegu kehtiv seadus ütleb.
"Need valitsuse otsused, mis on viimastel päevadel tulnud, on tõesti väga karmid," rääkis Põiklik.
"Nii meie kui ka teised ettevõtjad tõepoolest ei mõista, miks on avalike kulude koomaletõmbamise asemel võetud ette Eesti majanduskeskkonna märkimisväärne nõrgestamine," imestas Põiklik.
Elioni haldusdirektor Kristjan Kukk ei osanud veel konkreetselt ennustada, mida kõrgem erisoodustusmaks ettevõttele, kus on ligi 100 ametiautot, kaasa toob.
"Muudatuse jõustudes peaksime tõsiselt kaaluma erinevaid stsenaariume ning võib-olla ka oma seniseid põhimõtteid ümber hindama," sõnas Kukk.
Eesti Maksumaksjate Liidu juhatuse esimehe Lasse Lehise hinnangul riik sellest otsusest kindlasti ei võida, kuna ettevõtted, kes seni maksid erisoodustusmaksu nii palju kui seadus lubas, ehk 2000 krooni, hakkavad pidama sõidupäevikut, ega maksa üldse.
"Hakatakse sõidupäevikut pidama ega maksta üldse, sest sinna kirjutatakse kõik sõidud ametisõitudeks ja maksuamet ei jõua kunagi kõiki sõidupäevikuid kontrollida," kommenteeris Lehis uut valitsuse algatatud seadusemuudatuse ettepanekut.
Lehise sõnul peaks ametiautode erisoodustusmäära diferentseerima.
"Erisoodustusmäär peaks olema mingi protsent uue auto hinnast. Seda välismaal kasutatakse. Las siis Moskvitši omanikud maksavad 700 krooni," lausus ta.
Lehise jaoks oli maksutõus pisut ootamatu ja ta ei usu, et 4000 krooni oleks arvutuste tulemus.
"Valitsus ei saa õhust numbreid võtta, kes need hiromandid olid, kes ütlesid, et summa peab 4000 krooni olema," viitas ta sellele, et erisoodustusmäära peaks arvutama keskmiselt ja kindlasti ootaks ta enne selliseid otsuseid laiemat avalikku arutelu
Valitsus saatis käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu riigikogusse eile.
Eelnõus toodud muudatuste kohaselt muudetakse ettevõtte sõiduauto omatarbeks kasutamise maksustatavat väärtust, jättes samaks senise maksustamise korra.
Erisoodustuse ülempiir tõuseb valitsuse eelnõu kohaselt seniselt 2000 kroonilt 4000 kroonile kuus. Viimati muudeti ametiautode erisoodustuse määra 2003. aastal, mil määr tõusis 1000 kroonilt 2000 peale.
Ametiautode omatarbeks kasutamise maksustamise piirmäär on praeguseks püsinud 2000 krooni peal juba aastaid. Samas on auto soetamise ning kasutamise kulud sellest ajast alates üsna märgatavalt kasvanud.
Ettevõtte sõiduauto omatarbeks kasutamise maksustamise eesmärk on siiski ametiautode kui maksuvaba palgalisa kasutamise vähendamine.
Maksusüsteem peaks kõiki palgasaajaid kohtlema võrdselt.