Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistikaeelarveid tabab paratamatu tõus
Eelarve kasvu põhjused, mida välja öeldakse, on küll erinevad. Õnnelikumad saavad kuulutada, et eelarve kasvu põhjus on hoopis ettevõtte tegevuse hoogne laienemine. Iseenesest mõista vajab suurem kogus toodangut siis ka rohkem kulutusi selle laialivedamiseks.
Kellel logistika eelarve paisumist ettevõtte kasvuga põhjendada ei ole võimalik, peavad leppima tavapäraste põhjustega - töötajad tahavad rohkem palka ja teenusemüüjad suuremat tasu.
Palga tõus on järgmisel aastal küll kiirust kõvasti maha võtmas, seda agressiivsemalt aga nõuavad suuremat tasu logistikateenuste müüjad.
Meie eelarve tuleb pingeline, kuna majanduskasvu pidurdumine mõjutab otseselt ka alkoholi tarbimist, teisalt kasvavad kulutused mis tahes liiki energiale.
Püüame mitte ületada käesoleva aasta eelarve taset, sest kulude kasv on vältimatu juba meist olenemata põhjustel. Loodetavasti hoiab ekspordi kasv kulusid ühiku kohta stabiilsena.
Palkasid me ei alanda, kuid vajadusel vaatame üle optimaalse tööliste arvu. Usun, et ehitussektoris vabanev kaader peaks mõjutama palkasid ka logistikasektoris positiivses suunas, see tähendab pidurdama survet palkade tõusule ja ehk isegi alandama palgataset tööliste tasemel. Investeeringuid me uueks aastaks ei planeeri.
Otsestest ja kaudsetest kütuse- ning energiakulude kasvust ning vajalikust tööjõukulude tõusust tingituna tõuseb logistikaeelarve järgmisel aastal maksimaalselt 5%.
Kulusid planeerides arvestame ligikaudu 30protsendilise tootmismahu suurenemisega. Seetõttu võib ka logistikaeelarve kasvada 10-15%. Kasvu põhjustab toodangu vedu, mis on ligikaudu 80% eksport.
Tööjõukulud meil ei vähene, kuna inimeste arv jääb samaks. Küll aga oleme planeerinud palkade külmutamise 2009. aasta lõpuni.
Hindan järgmise aasta logistikaeelarve tõusuks 6-8%. Eelkõige tingivad selle töötajate palga ja transpordihindade muutused.
Eesmärk on küll hoida tööjõukulud tasakaalus teenitava käibe ja teenitava kasumiga - suund on efektiivsemale töö tegemisele.
Tööjõukulu vähendamist pean võimalikuks. Olen kasutanud ja eelistan ka praegu kasutada lahendust, kus inimeste loomulikul teel liikumisel jätame võimalusel ametikoha uue töötajaga täitmata.
Koondada ei ole vaja olnud. Palkade alandamist ma ei poolda - head tööd teeb siiski motiveeritud inimene. Inimeste arvu vähenemisega võib aga töötajate palk hoopis tõusta.
Teenuse pakkujatega pooldan win-win-koostöösuhet. Seetõttu oleme vajadusel partneritega ikka hindu ümber vaadanud. Arvan, et järgmisel aastal jääb teenusehindade tõus 5-10% vahemikku.
Logistikaeelarve järgmisel aastal kasvab. Kasvu põhjus on tooteportfelli laiendamine. Kasvu suuruse saab aga öelda alles siis, kui eelarve on kokku pandud. Eelarvet kokku pannes plaanimegi pöörata peatähelepanu tooteportfelli laiendamisele ja käibe kasvule, kuid ka töötajate motiveerimisele ja arendamisele.
Koondamisi või palkade alandamist me järgmisel aastal ei plaani. Kindlasti tuleb siin protsesside optimeerimine, kuid me võrdleme oma ettevõtte palkasid ka Eesti turuga ja usun, et palga tõus tuleb vähemalt inflatsiooni võrra. Töötajate arvu muutusi näen sellisel juhul, kui selgub, et me ei suuda olemasoleva töötajate arvuga pakkuda koostööpartneritele kvaliteetseid teenuseid.
Investeeringutest plaanime kindlasti töötajate arendamist ning koolitamist. Arvata võib, et tooteportfelli laiendamise tõttu tulevad investeeringud ka laoruumide ümberorganiseerimisele.
Transporditeenuse hindades loodan kallinemist mitte rohkem kui 5%. Kindlasti kallineb ka ruumide rent ja kütus, kuid loodan, et saame säästa pakkematerjalidelt.
Enamiku kulude optimeerimise projekte plaanimegi lõpetada juba käesoleval aastal, kuigi alati on võimalus midagi veel mõistlikumalt teha.
Sel aastal tegelesime side-, kütuse-, transpordi - ja pakkematerjalikulude optimeerimisega.