Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Me vajame tootearendusliitu
Mis on teie eelmise ostetud toote päritolumaa? Millal te nägite viimati välismaal Eesti toodet? Miks see nii on?
Arvan, et just sellistele küsimustele peaksime leidma vastused ajal, mil Eesti majandus sõltub oma tootearendusest ja edust eksporditurul. Kui me räägime toodetest, siis oleme harjunud mõttega, et Eestis puudub tööstus. Väidan - Eestis ei puudu tööstus, vaid tootearendus! Just siin ongi probleem. Eestlased on head müügiinimesed, siin on hea tehniline oskus ja loovus kitsastes tingimustes, kuid me ei tea, kuidas ära kasutada oma tööstuse potentsiaali ning ei julge teha esimesi samme tundmatuse suunas.
Eestis on huvitav olukord - ühel pool on firmad, kes vajavad hädasti uusi tooteid, teisel pool aga vaatavad vastu tööstusdisainerid, kelle oskusi ei kasutata äritegevuse hüvanguks. Tootearenduses on oluline ära tunda tarbijate vajadusi ja käitumist ning just selles aitab kaasa tööstusdisainer. Ilma selleta on toode lihtsalt karp koos tehnoloogiaga. Keegi aga ei osta toodet pelgalt tehnoloogia pärast.
Inimesed teevad valikuid esmamulje põhjal. Toode peab rääkima enda eest, vastama tarbija vajadustele. Vaadakem globaalsete firmade tooteid - tänu heale disainile suudab tarbija samastuda toote ja ja firma brändiga.
Kuidas minimaalsete vahenditega luua maksimaalne toode, mis müüks ja suurendaks tulusid - on see võimalik? Jah, kui juba tootearenduse alguses võetakse arvesse tarbija ja turu nõudmised. Oluline on teha tootearenduse ajal koostööd oma ala spetsialistidega ja leida toode, mis ei käi üle jõu. Pole vaja alustada suurelt, ka väga lihtsate toodetega on võimalik saavutada välisturgudel edu.
Eestis on metalli-, plastmassi-, puidu-, klaasi-, elektroonika-, mehaanikatööstus. Piisaks sellest, kui firmad avastaksid omavahelise koostöö. Konkureerimise asemel võiksid firmad teha koostööd, et olla edukamad välisturul.
Vajalik oleks luua tootearendusliit, kus ühineksid erinevate ametite oskused. Niimoodi saaksid Eesti ettevõtjad ühest ja samast kohast nõu oskustöölistelt ja firmadelt. Nii ehitaksime vundamendi pääsemaks uutele turgudele. Hea toode on kõikide ametite koostöö tulemus.
Ja veel - kui palju kulutavad firmad reklaamile. Võtke väike osa reklaamieelarvest ja investeerige see tootearendusse! Tehke toode, mida inimesed tahavad osta. Kui te seda ei suuda, ei aita teid ka reklaam.
Autor: Hannes Seeberg