Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Muuseumi labor Kunstihoone galeriis
Euroopa suurtes kultuuripealinnades on üks peamisi turisti sihte muuseumid - ajaloomuuseumid, kunstimuuseumid, etnograafiamuuseumid jne.
Palais de Tokyo ja Centre Pompidou Pariisis ning Tate Londonis on eurooplaste jaoks omandanud kultusliku ja märgilise tähenduse, rääkimata Louvre'ist. Need on kunstigurmaani mekad.
Ajaloolise interjööriga muuseumitest on Eve Kiiler üles võtnud Museu Vatikani, mis jätab rohkem pühakoja kui muuseumi mulje. Inimesed fotodel vaatavad aukartusega ringi nagu püüaksid ahmida endasse kõik kirjud mustrid, kulla-karra, reljeefid ja kogu selle külluse vahelt esile tulevad kunstiteosed. Kogu ehitis ongi kunst - kuni vundamendini välja.
Eesti mastaabis on selliseks Kadrioru kunstimuuseum, kus säilitatakse omaaegset interjööri ja eksponeeritakse kunsti, mis on ehitise ajaloo ja sisemusega harmoonias. Ei kujutaks ette, et Kadriorus võiks näidata tänapäeva suuri kolksuvaid installatsioone või näiteks Lapini töid. Ajalooline hoone ja uus kunst hakkaksid omavahel nii intensiivselt ja ettearvamatult tööle, et tulemus oleks plahvatuslik.
Enamik näituse fotosid on siiski uutest muuseumiehitistest, nende sisust. Valge kuubi tüüpi muuseumid loodi selleks, et just see sama interjöör ei hakkaks kunsti nautimist segama. Valge kuup on nagu teatri black box - seda saab iga uue vajaduse järgi ümber muuta. Valge neutraalne üliminimalistlik näituseruumide kujundus peaks ideaalis välistama vähimagi võimaluse kunstiteostel interjööriga suhtlema hakata. Interjöör seisab vaikides tagaplaanil ja laseb kunstiteosel esile kerkida.
Palais de Tokyo ja Centre Pompidou rabava välisarhitektuuri seest leiab täielikult puhastatud näituseruumid. Meil on valge kuubi tüüpi moodne muuseum Kumu.
Korraks visatakse näitusel pilk ka hoonetele, mis ei ole kunstimuuseumiks ehitatud, küll aga nendeks saanud. Näiteks Berliinis asuv Hamburger Bahnhof, kus vanas 19. sajandil ehitatud vaksalihoones näidatakse nüüd kunsti.
Selle muuseumi puhul on tegemist tõeliselt skisofreenilise hübriidhoonega: väljastpoolt on säilitatud ehitise 19. sajandi välimus ning miski ei reeda, et tegemist on kunstimuuseumiga. Seest on aga vana raudteejaam täielikult valge kuubi tüüpi näitusesaalideks ehitatud.
Autor: Ragne Nukk