Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Küsitlus
Aasta lõpus otsustame ja teeme plaanid, kas ja kuidas hinnapoliitikat muuta.
Eelnevaid aastaid või perioode meenutades võin öelda, et teenuste maksumus pole kunagi langenud. Hinnad on aastate vältel suurusjärgus kümme protsenti tõusnud. See ei tähenda muidugi, et uuel aastal võiks arvestada kümme protsenti kõrgema teenustasuga.
Eeldan, et tase jääb samaks. Pigem tõstame oma kollektiivi töömahtu ja töötame suuremal koormusel - majanduslik olukord lihtsalt nõuab tõsisemat pühendumist.
Tegijaid on turul palju, teema muudab keeruliseks, et paljud pulmavanad ja õhtujuhid on end samuti justkui üritusturunduse teenuste pakkujateks registreerinud. Aga meie tegevust suvalised tegijad ei mõjuta ja meid nad ei hirmuta, meil on kindel kliendibaas ja koostöö sujub hästi.
Uus aasta suure tõenäosusega kõrgemaid hindu ei too, pigem püsivad teenustasud stabiilsed. Oleme kaalunud ja pigem hoopis langetame hindu headele ja pikaajalistele klientidele.
Pole välistatud, et taustakulutused suurenevad veelgi, samas rendihinnad langevad. Seega pole kartust, et hinnad ainult tõusevad ja üritusturunduse teenuste pakkumine ei saa maksustamise mõttes samale tasemele jääda. Saab küll.
Taustakulutused ehk allhankijate tasud, näiteks heli-valgustuse eest, on viimase paari aastaga tõusnud 15-25 protsenti, kuid see tendents on paratamatu.
Nõudluse vähenemisest siiski praegu veel rääkida ei saa, mis iseenesest näitab, et tegevust ja tööd jätkub. Muudatusi igas mõttes, ka rahalises, võiks tuua kevad. Ei usu, et varem midagi olulist juhtub.
Tegelikult hinnakirja kui sellist meil polegi. Aga hoolimata sellest usun, et hinnatase jääb praegusele tasemele.
Küll aga on meil täitsa olemas ostuhinnakiri. Ning kui sealsed hinnad paratamatult tõusevad, peaks olema teoreetiliselt loogiline, et ka meie tõstame teenuste maksumust.
Reaalselt see siiski nii ei ole, püüame leida teisi lahendusi, et kliendile pakutavad hinnad püsiksid vastuvõetavatena. Üritusturundus on ju kui rätsepatöö, kus hinnad võivad ootamatult tõusta.
Aasta tagasi võis üritusturunduse vallas täheldada hüppelist hindade tõusu, nüüd on olukord tunduvalt stabiilsem. Kuna oleme suunatud ennekõike välisturule ja -klientidele, ei konkureeri me otseselt kohalike teenusepakkujatega. Teisest küljest ei saa öelda, et majanduslikult vaikne periood Eestis meid ei puudutaks. Olukord on globaalne ja majanduslikult keeruline aeg valitseb ka välisriikides. Sellest hoolimata ei saa öelda, et kliendid kuhugi kadunud oleksid.
Ma ei usu, et üritusturunduse teenuste hinnad 2009. aastal tõusevad. Tõusta võib ainult mõne väga hea artisti esinemistasu. Kui tal on põhjust kõrgemat hinda küsida, siis talle seda ka ilmselt makstakse.
Nõudlus teenuste järele on kahanenud minimaalselt, küll aga soovivad kliendid põhjalikumat analüüsi, kas pakutud lahendus ikka vastab vajadusele ja eesmärkidele - majandusolud on muutnud kliendi teadlikumaks.
Rääkides konkreetselt meie hindadest, on need praegu optimaalsed ja jäänud samale tasemele. Ega üritusturunduse teenuste turg ole nii ahvatlev, et kõik tahaksid sellest oma tükki saada. Loomulikult on nii sellel kui ka järgmisel aastal neid, kes tulevad hinnadumpingut tegema, aga tavaliselt ei ole siis ka pakutav tase tõsiselt võetav, nii et klient peab ettevaatlik olema.
Agentuuri jaoks on olemas mingi hinnapiir, alla mille ei saa töötada, kuna pole võimalik edasi liikuda ega meeskonda arendada.
Kui me läheksime hinnasõtta iga pulmaisa või peokohaga, kes on oma kodulehele kirjutanud, et tegeleb üritusturundusega, ei võida sellest ei pulmaisa, ei meie ega ka klient.
Samas oleme viimase paari kuu jooksul osalenud kuues hankes, mille lõpptulemuseks on teatatud, et ühegi agentuuriga tööd ei alustata. Võimalik, et on olnud tegemist ideede kogumisega, et üritus ise korraldada. Kui nii, on see väga ebaviisakas. Sellise trendi otsa nii paljudel kordadel nii lühikese ajaga pole varem sattunud. Kui see on majandusolukorrast tulenev suundumus, on järgmisel aastal karta selle kasvu.
Praegu ma ei näe, et üritusturunduse teenuste hinnad muutuksid, pigem jäävad ikka samale tasemele. Kuna kindlat hinnakirja meil pole, ei saa ka rahalisi võrdlusi välja tuua.
Selge on, et nii projektide juhtimine, vahendamine kui ka loometöö muutuvad kallimaks. Kvaliteetsektoris pole konkurents meeletult tihe, samamoodi on ka hinnatase püsiv.
Nõudlust üritusturunduse teenuste järele praegu veel on, vastupidist ei saa väita. Samas olen kindel, et uuel aastal läheb huvitavaks. Ellu jäävad need, kes oskavad tarka nõu anda. Agentuuri on kerge luua, piisab sülearvutist ja mobiiltelefonist, muud pole vajagi. Seega turule siseneda on väga lihtne. Keeruliseks läheb, kui on soovi turul ka edukalt toimida, selleks on vaja enamat - heal tasemel teadmisi ja professionaalset kollektiivi.
Autor: ÄP