Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Päikselised päevad enne lumetuisku
Mis on viimase, mujal sektorites väga murettekitava aastaga arvutimaastikul muutunud? Mitte palju. Võiks ennustada, et suuremad muutused on ilmselt alles ees ning aktsiahinnagraafikudki on võrreldes teiste valdkondadega oluliselt lamedamad. Suuremate tõusude ja languste kuldmedali pälvib muuhulgas eestlastest investorite lemmik Apple, kelle hinnaliikumisi paistavad võrreldes konkurentidega uudised ja ootused uute toodete osas mõjutavat ja peegeldavat enim.
Äsja Gartner uurimisagentuuri avaldatud uurimus viimasel kvartalil müüdud arvutite numbrist tootjate lõikes avaldab, et nutulauluks tootjatel veel esialgu põhjust pole. Maailmas on müüdud lausa 80,6 miljonit arvutit, mis on eelmise aasta kolmanda kvartaliga võrreldes 15 protsenti enam.
Uurimus ei arvesta küll arvutite mõningast odavnemist, kuid hinnamuutused pole vaatamata kõigele olnud ka väga drastilised.
Liidriks arvutimaailmas võib pea igas mõttes lugeda Hewlett-Packardit (HP), kelle müük kasvas aastaga 15,1 protsenti. Tema turuosa on endiselt suurim, selle kvartali seisuga tervelt 18,4 protsenti.
Alles eelmisel nädalal avaldas BusinessWeek artikli, milles kiitis HP hea P/E suhtega atraktiivselt hinnatud aktsiat ning Standard & Poor's viietärnilise tugeva ostusoovitusega. Ettevõtte novembrikuisesse kvartaliaruandesse oodatakse kasumiks eelmise aasta samast perioodist 18 protsenti kõrgemat, 0,95 dollarit aktsia kohta. Siiski on ettevõte tulevikku vaadates ettevaatlik, mistõttu on pidanud kulude kokkuhoiu eesmärgil pea 25 tuhat inimest koondama.
Ka peamiselt ärimaailmas eelistatud Dell müügi üle väga kurta ei saa - kvartaliga müüs ta pea 11 miljonit arvutit, mis on 11,6 protsenti kõrgem eelmise aasta kolmandast kvartalist.
Vaatamata praegusele positiivsusele on märgata trende, mis viitavad kriisi jõudmist ka hi-tech valdkonda. Nimelt valmistas maailmale üllatuse Taiwani tootja Acer, kelle müüdud arvutite arv kolmandas kvartalis ületas eelmise aasta sama perioodi müügi tervelt 47,3 protsenti. On vast liigne lisada, et see on suurim kasv arvutitootjate seas. Põhjust ei pea kaugelt otsima - kui teised ettevõtted meisterdavad aina moodsama ja ulmelisema disainiga kalleid arvuteid, on Acer - võib-olla oma päritolule omaselt - rõhunud pigem odavale hinnale ja väikestele mõõtudele.
Ajal, mil kõik majapidamised püüavad kulusid kokku tõmmata, paistavad ostjad valivat ratsionaalsusele tuginedes odava arvuti. Isegi kui nad peavad sellega mõnevõrra järele andma tarbeeseme kaunis disainis.
Eramajapidamistega peavad siinkohal liituma ka äriettevõtted, kes kindlasti mõtlevad kaks korda enne uue tehnoloogia soetamist ajal, mil tuleb pigem võidelda kriisiga. Pealegi, arvestades koondamislaineid, pole enam ilmselt inimesigi, kellele neid töövahendeid ostma peaks.
See võib arvutimagnaatide jõulud muuta tavapärasest nukramaks. Jõuluvana kingikott läheb suure tõenäosusega odavamaks ja tavalisemaks ning vingeid tehnoimesid saavad sel aastal kingituseks ilmselt vähesed lapsed.
Kuigi analüütikute soovitused mainitud arvutitootjatele on väga kõrged, ei tuleks tulevikku vaadates väike ettevaatus sugugi kahjuks.
Võib juhtuda, et kriis, mis praegu sööb finantsasutusi ja riikide majandusi, hakkab oma täitmatus isus närima ka seni edukaid tehnoloogiagurusid.