Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riik ei väärtusta tolliinspektorite tööd
Tänan Äripäeva aktuaalse artikli "Eksperiment Narkomuul" ja selles õige probleemipüstituse eest. Eesti riigi sisejulgeoleku seisukohalt on väga tähtis tollikontrolli ja narkootikumide salakaubaveo tõkestamine ELi välispiiril.
Soome riik suurendab tolliametnike arvu idapiiri Vaalimaa, Nuijamaa, Imatra tollipunktides. Meie juhid ei ole viimasel ajal midagi ette võtnud olukorra parandamiseks.
Ma ei pea õigeks maksu- ja tolliameti peamist eesmärki korraldada järelevalvet Koidula tollipunktis ainult Venemaalt Eestisse tulijate üle.
Eestist Venemaale väljuva ekspordisuunaga (5 sõidurada) tegeleb ainult üks tolliametnik, kelle põhitööks on Eestist väljuval suunal veokite (peamiselt TIR-veoste) tollivormistus, ning vastavalt vajadusele tollitõkendite kontroll. Pole inimesi Eestist väljuval suunal autobusside, sõiduautode, jalakäijate tollikontrolliks. Suvel korraldatud töökoormuse pildistamine näitas, et ametnikel ei jää aega puhkepausideks, juhenditega tutvumiseks, e-posti lugemiseks.
Paljud ametikohad on täitmata, sest konkursid ELi välispiiri Luhamaa, Koidula tollipunktide tolliinspektorite ametikohtade täitmiseks ei andnud mingeid tulemusi. Ka potentsiaalsetest koondatavatest pole keegi avaldanud soovi tulla tööle Koidulasse - töökoormus suur ning palk madal (22. astme ametipalk on 6578 krooni).
Suur probleem on narkokoerte vähesus. Soomes on ligi 50 narkokoera, Eesti tollil 20. Võrreldes kolleegidega välismaal on meie narkokoerajuhid alamakstud ning nende äärmiselt vajalik töö on vähe väärtustatud. Vaja oleks, et narkokoerad töötaksid ELi välispiiri tollipunktides igas vahetuses.
Maksu- ja tolliametis räägitakse pidevalt kõrgemate ametnike kõrgest vastutusest (sellele vastavalt makstakse neile ka palka, näiteks peadirektori palk on 6-7 korda suurem kui tavalisel tolliinspektoril). Tegelikult ei vastuta aga tekkinud olukorra eest keegi.
Autor: Ilmar Tagel