Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Palju õnne, SEB kliendid, meie võit!
Eile hommikul võisid SEB Likviidsusfondi kliendid rõõmustada, sest SEB teatas hea uudise: pank maksab fondi kahjud kinni. Ka neile, kes juba oma raha (kokku ligi 400 miljonit krooni) fondist välja jõudsid võtta.
SEBi puhul võib öelda, et parem hilja kui mitte kunagi, kuid klientide kõikumalöönud usaldust panga vastu pole nii kerge taastada, kui usaldust kaotada.
Äripäev tunnustab hoopis Likviidsusfondi klientide tegevust - nad ei jäänud nurka nutma, vaid nõudsid valjul häälel oma õigust. Vähetähtis pole ka meedia, sh Äripäeva roll, kes pani ebaõiglaselt kannatanud klientide mure suure kella külge. Vahendasime muu hulgas endise Eesti Panga nõukogu esimehe ja kaitseministri vägagi kriitilisi arvamusi.
SEB oleks meilt kiituse ära teeninud, kui pank oleks kohe teavitanud kliente fondi hiigelkahjudest, varade allahindluse vajadusest ning sellest, mida pank kavatseb kahju heastamiseks ette võtta.
SEB tegi kahjude hüvitamise otsuse alles välise surve tulemusena. Siis, kui pangale lõpuks kohale jõudis, et see sündmus võib tähendada talle endale tulevaste rahavoogude vähenemist. Täna õhtuni saavad pensioni teise samba fondide kliendid veel fondi vahetada ning panga jaoks oleks väga kahetsusväärne, kui kliendid ka tema pensioni- jt fondidest oma säästud (õieti selle, mis säästust või investeeringust veel järel on) mõnda teise fondi viiksid.
Tõenäoliselt ongi SEB kaotanud hulga hoiustajaid ja osakuomanikke. Seega oli otsus hüvitada Likviidsusfondi kahjud mõeldud ka panga teiste fondide klientide kõrvadele.
Likviidsusfondi tegevuse pärast kannatanud klientide tegevuse tagant terendama hakanud kohtuasi oleks panga mainet kindlasti rohkem kahjustanud. Mitte ainult Eestis, uudis sellest oleks saanud laiemat kõlapinda Rootsis ja mujalgi. Ka see oli ilmselt üks argument, mis kiirendas panga otsust.
See sündmus on heaks õppetunniks mitte ainult SEB-le, vaid ka teistele pankadele - klientidele valetamisel on valusad tagajärjed. Aga niisamuti annab see pankade ja nende fondide klientidele juhised, mida teha, kui mõni finantsasutus ikka kipub liiga tegema. Meie finantssektor on siiani vaadanud suurele osale klientidest ülalt alla. Äripäeva kevadistesse lugudesse rämpsvõlakirjadest on fondide juhid suhtunud üleolevalt, isegi vihaselt. Ent õigus oli meil, loodame, et nii mõnegi investori praegune kahju jäi seetõttu väiksemaks.
Ka finantsinspektsioon peab tegema oma järeldused - miks oli osa kliente rohkem informeeritud fondi olukorrast (viisid raha enne allahindlust välja) kui teised.
Autor: ÄP