Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Odavmüügiketi võidukäik läheb edasi
Nii kõlab ettevõtte tunnuslause, mis turunduslikult paistab väga hästi töötavat.
Maailmas on vähe ettevõtteid, mille aktsia hind on aasta algusega võrreldes tõusnud. Need firmad teenivad enim siis, kui majandusel läheb kehvasti ja inimesed kaotavad töö. Selle kategooria lipulaevaks võiks pidada maailma suurimat jaemüüjat - Wal-Mart Stores Inci. Jaemüüja aktsiahind on natuke üle kümne kuuga kerkinud üle 14 protsendi ning terve aastaga lausa ligi 30 protsenti. Seda samal ajal, kui teine üsna tuntud poekett Target Corp on aasta algusest langenud pea 27 protsenti.
USA töötuse tase kasvab kindlameelselt. Möödunud reedel avaldati oktoobrikuine töötuse määr, 6,5 protsenti, mis on 40 protsendipunkti kõrgem septembrikuisest ning 1,7 protsenti kõrgem aastataguse oktoobrikuu töötuse tasemest. Möödunud kuul jäi USA tööhõiveameti andmetel riigis töötuks tervelt 603 000 inimest.
See on vesi Wal-Marti veskile, sest esmatarbekaupu on elamiseks vaja kõigil. Ka need, kes varem tegid sisseoste kallimates poodides, on nüüd olude sunnil oma harjumusi muutma hakanud. Seda igati Wal-Marti kasuks.
Wal-Mart pole aga päris kõike jätnud töötuse kasvu ja majanduse nõrgenemise hooleks, vaid on ka ise selleks palju ette võtnud, et kõigist odavkaupade poodidest just temal kõige paremini läheks.
Strateegilised muutused hõlmavad poodide väljanägemise muutmist ja kaupade jagamist eri konkurentsivõimega klassidesse, mille alusel kaubavalikut kohendada. Lisaks on ettevõte viimased kolm aastat kõvasti pingutanud, et korrastada riiulite vahekäike, lühendada kassajärjekordi ning hoida poode puhtamate ja ilusamatena.
Kõige selle kooslus tõi Wal-Martile oktoobris, mil jaemüüjad tervikuna teatasid halvimatest müüginumbritest 37 aasta jooksul, hoopis positiivse tulemuse. Ainsana suutis ettevõte oma müüginumbreid kasvatada ning seda tervelt 2,4 protsendi võrra. "Päris kindlasti on käes Wal-Marti aeg särada," kommenteeris tulemusi Snow Capital Managementi fondijuht Joshua Schachter.
Müüginumbrite kasvu oodatakse ka järgmistesse kuudesse - teatavasti on lähenemas jõulud. Wal-Marti marketingijuht Stephen Quinni sõnas, et kuna ükski ema ei jäta jõule vahele, pühendub ettevõte pühadeaegsete kulutuste kokkuhoiule perede jaoks. "See ongi ju see, mida meie tegema oleme loodud," põhjendas Quinn. Ka Deutche Bank on jõule ameeriklaste jaoks nimetanud Wal-Marti jõuludeks.
Üks esimesi näiteid "Wal-Marti jõuludest" on nukkude ja mänguautode odavmüük, kus emad saavad lapsi rõõmustada vaid 10dollariliste Barbie-nukkude ning Hot Wheel automudelite ja mängudega ning odavate jõuludekoratsioonidega.
Wal-Mart ei kavatse siiski jääda vaid kõlavaid kiidusõnu kuulama ning põskede õhetades jõuluvana ootama, vaid püüab oma edumaad konkurentide ees veelgi kasvatada.
Olles tunnistajaks tarbijate ostujõu vähenemisele, on ettevõttel plaanis välja anda oma krediitkaart - ühest küljest suurepärane võimalus, teiselt poolt tõsine risk. Praegu pakutav krediitkaart koostöös General Electricuga on kallim, kui plaanitav väga pika maksetähtajaga ning aastaste makseteta kaart.
Oma äri laiendamise mõttes on plaan väga hea, kuid ei tohiks unustada tavapärast kliendibaasi, kel praegu on arvete tasumisega niigi kehvad lood.
Arvestades inimhulka, kes kuulub Wal-Marti lojaalsete klientide hulka, oleks uus krediitkaart ajakirja BusinessWeek hinnangul USA laenumaastikul kaunis arvestatava kaaluga. "Kui Wal-Mart suudab välja valida, kellele täpselt krediiti anda ning mitte end laenajana üle hinnata, võib see plaan olla kullaauk," sõnas finantsnõustaja Philip Phillou.