Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Investorid vihkavad odavust
Kui supertarbijatele meeldivad poodides allahindlused, siis investorid millegipärast vihkavad neid börsidel.
Investorid ei pruugigi päris valel teel olla - kuigi hind on madalam, võib ka väärtus (ettevõtete tulemus) olla viletsam.
Bespoke Investment Group heitis pilgu valitud aktsiaturgudele, et vaadata, kus on aset leidnud suurimad muutused hinna-kasumi suhtarvudes (P/E) aasta algusega võrreldes.
Üllataval kombel on suurima odavnemise läbi teinud arenevate turgude aktsiad. Näiteks Bulgaarias osteti aktsiad, kui hinna-kasumi suhe oli algul 48,46, siis nüüd 6,22 näidu juures ei taheta aktsiatest kuuldagi.
Hiina aktsiaturg, mis on olnud pikka aega väga kallis, on muutunud USAst odavamaks. Hiina aastaalguse P/E suhe, kus on arvestatud viimase nelja kvartali majandustulemustega, on kukkunud 44,28-lt 14,55-le.
Hoopis teine lugu on USAga. USAs on hinna-kasumi suhe kasvanud 20,11-lt 20,54-le. 84 turu seas on vaid viis riiki, kes on selle vägitükiga hakkama saanud. Karuturgudel (langevad aktsiaturud) kukuvad aktsiate hinnad tavaliselt rohkem kui ettevõtete tulemused. USAs on aga ettevõtete tulemused halvenenud kiiremini, kui aktsiate hinnad on jõudnud järele tulla.
Tekib muidugi küsimus - miks käituvad investorid nii absurdselt, et tormavad karjadena ummisjalu turgudele, mis on kasvanud, ajades ettevõtete suhtarvud ülikõrgeks. Kui miski ei meeldi, tormatakse sama kähku sealt minema, ajades aktsiad uskumatult odavaks.
Tagasivaates võiks vist öelda - ega ikka turule tormates ei olnud ettekujutust, mida ja miks osteti - osteti, kuna kõik ostsid. Ja lahkudes leitakse igasugu häid põhjuseid, miks sinna turgudele mitte kunagi tagasi pöörduda. Ettevõtted on vähe läbipaistvad, makrotaust on kiiresti halvenev, krediit tõmbub kokku. Ja eelistatakse osta tuntud USA aktsiaid - kallilt. Ikkagi kodule lähemal ja käegakatsutavamad. See ajalooliste suhtarvude vaatamine ei anna muidugi kogu pilti - huvitavam on see, mis saab ettevõtete kasumitest.
Kui isegi tavalistel aegadel on prognoosides suur viga sees, siis nüüd on üldkeskkond sedavõrd muutnud, et prognoosidele ei ole erilist mõtet tähelepanu pöörata. Jääb vaid üle olla valmis osta ettevõtteid, mis on odavad - nii teiste suhtes kui ka turu suhtes.
Vähemalt mõtlevad nii väärtusinvestorid, kelle õuel peaks olema pidu. Aastakümneid ei ole ju nende ees olev menüü nii paks olnud. Oht on vaid selles, et odavad asjad võivad muutuda paanikas veelgi odavamateks.