Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
SAS - sean Ansipi suluseisu
Skandinaavia suur lennufirma SAS on võtmas mängus Estonian Airi pärast tihi. Suure tõenäosusega võib sellest ka kogu mängu saatus selguda, sest Eesti valitsus eesotsas peaminister Andrus Ansipiga on pandud tõelisesse neljaharulisse kahvlisse.
Väga võimalik, et Ansip võib rahva üldise toetuse najal uhkelt Estonian Airi välja osta. See tähendaks aga päris suurt raha! Seda olukorras, kus me ei suuda rahanappusel isegi euromiljardeid maale tuua.
SASile mitusada miljonit pluss ettevõtte enda lisakapitalivajadus 300 miljonit pluss igal aastal veel kahjumi katmine. Mul pole usku, et riigi targa juhtimise all Estonian Air kasumisse jõuab.
Kus kabinettides meil need lennunduse tippstrateegid on? Kes on midagi kuulnud riigi esindajana Estonian Airi nõukogus olevast Tarmo Porgandist?
SAS pikalt saata ja ise samuti mitte raha anda ehk lasta Estonian Air pankrotti. Tundub kuidagi veider. Ja ka väga raske rahvale põhjendada, miks kaotatakse firma, mida on sõnades pidevalt väga oluliseks peetud.
SASile järele anda? Mõistlik, eriti arvestades, et Reformierakond on ju seda meelt pidevalt olnud. Kuid siis tuleb suu puhtaks pühkida vaikselt aastaid loodetud lisarahale osaluse eest lennufirmas. Paarsada miljonit krooni - selliseks hinnati kunagi riigi osaluse väärtus, ent saadakse mitu korda vähem. Heal juhul pool Vabadussõja ausambast.
Võib vaid ette kujutada Keskerakonna valimisreklaame "võileivahinna eest müüdud rahvuslikust lennukompaniist". Valus.
Eilne päev tõi välja veel neljanda võimaluse. Kuuldavasti kompavat SASi osaluse väljaostu ka Läänemere laevandushiiglane, Eesti tuntuimaid ettevõtteid Tallink, kellele oleks osaluse hind pool või kolmandik uue laeva maksumusest. Võimalik, et kuulujutt, kuid igal juhul huvitav kuulujutt.
Oletagem, et see on nii ja et sellest tehingust saab asja. See pakuks Ansipil oleks supervõimalus - tehingut saaks serveerida võiduna ning rahvusliku lennukompanii selge jätkuna. Kaheldav, kas SAS jälle konkurendile müümisest huvitatud oleks. Hotelliturule investeeriv ning reisijatevoolult teeniv Tallink võiks vähemalt Helsingi, Stockholmi ja Riia liinil tekitada päris arvestatavat sünergiat koos oma laevadega.
Vaata, kust otsast tahad, SAS mängib osavalt. Elegantselt. Ja samas üllatavalt karmilt, ütleks lausa ebaskandinaavialikult jõuliselt.
Kui Pant ja Ko ka välja ei päästa, peab Ansip ühe mõru pilli alla neelama.