Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Autotootjad on laskunud ?põlvedele
Teisipäeval esitasid kolme olulisema USA autotootja juhid Kongressi liikmetele palve autotööstusele abi osutamiseks. Kokku vajavad mootorimaailma suurtegijad 34 miljardit dollarit.
Kõige halvemas olukorras on Chrysler ja General Motors (GM), kes ilma abita enam jalgele tõusta ei suuda. Eriti terav on olukord GMile, kes vajab koheselt 4 miljardi dollari suurust rahasüsti, et selle aasta viimase kuu lõppu näha. Et olukord maailma suurima jaoks nii tõsine on, ei oldud varem avaldatud.
Kui pärast oktoobri lõppu peeti automüügile matusekõnet, sest müüginumbrite langused olid enneolematud, siis november kujunes veelgi uskumatumaks. Müük langes esimest korda mitme aastakümne vältel alla 800 000 piiri, maandudes 746 789-le uuele müüdud autole.
Valitsuse liikmed, kes ilmselt raha niisama tuulde ei taha lennutada, on abi ja arvamusi küsinud ka Wall Streeti ekspertidelt. Seda eriti pankroti kaitse alla võetud ettevõtete reorganiseerimise kulude ja protsessi kohta.
Esialgu puudutaks pankrot ja selle käigus ettevõtte ümberorganiseerimine kas GMi või Chryslerit, mille jaoks oleks valitsus valmis eraldama 40 miljardit dollarit (ehk siis 6 miljardit rohkem, kui tootjad praegu kokku küsivad).
Ettevõtted ise võitlevad sellele mõttele meeleheitlikult vastu ning kumbki võimalikest pankrotistuvatest seda elujõulise plaanina ei näe.
Oma põhjenduses idee mahamatmiseks väidavad tootjad, et see tooks kaasa müügi täieliku ärakukkumise, mistõttu töösturid tuleks suure piina lõpuks hoopis likvideerimismenetlusse suunata.
Vastuseis on suhteliselt terav, sest pankurid ja eksperdid veenavad valitsustegelasi just oma plaani paremuses ning kinnitavad, et vaid pankroti läbiviimine aitab luua USAsse väiksemaid, kuid elujõulisemaid autotootjaid.
Just seetõttu pidid teisipäeval kõik kolm suurt esitama võimalikult hea plaani edasi elamiseks, juhuks kui nad valitsuse toetuse saavad. USA esindajatekoja spiiker Nancy Pelosi teatas teisipäeval enne plaanide lugemist, et loodab tõepoolest tööstust aidata, kuid see sõltub paljuski nende ellujäämiskavadest. "Tahame näha pühendumust tulevikku, tahame näha nende ümberstruktureerimiskava ning seda, et neil on uued ärimudelid ja äriplaanid," sõnas Pelosi.
Uued kavad on kõigil kolmel. Kuna kõige paremini paistab praegu hakkama saavat Ford, on tema palve raha saamiseks ka kõige tagasihoidlikum. Oma plaanis kirjutab 105aastane autotootja, et kohest rahasüsti ta ei vaja, kuid sooviks 9 miljardi suurust laenuvõimalust juhul, kui olukord majanduses ja krediiditurul veel halvemaks peaks minema. Oma hinnangus kirjutas Ford, et aastaks 2011 plaanib ta jõuda kasumisse või nullpunkti ning kiirendada hübriid- ja patareipõhiste autode tootmist. Lisaks vähendab tootja oma autosid müüvate jaemüüjate hulka ning kohandab tehased ümber väikeste autode tootmiseks, mis praegustes tingimustes on kasumlikumad.
Lisaks rõhutas Fordi juht Alan Mulally, et ametiühing peaks ilmselt ka oma panuse töösturite paranemisse andma ning laskma suuremate võitlusteta lepinguid muuta.
Chrysleri kava näeb ette 7 miljardi dollari laenamist valitsuselt, mis aitaks tal maksta järgmise aasta alguses tähtaeguvaid kohustusi töötajate ja varuosamüüjate ees, sest aasta lõpuks ennustab tootja, et arvele jääb 2,5 miljardit dollarit.
Kohustusi on aga 11,6 miljardi eest. Lisaks on Chrysleri omanikfirma Cerberus Capital Management valmis oma laenu Chrysleris ümber konverteerima aktsiateks. Sarnaselt Fordile on Chrysler plaaninud keskenduda energiasäästlike sõidukite tootmisele.
Kõige nigelamas olukorras siplev GM vajab 18 miljardit dollarit laenu, millest 4 miljardit oleks vaja kätte saada otsekohe.
Vastu on GM valmis andma õiguseid oma aktsiatele ning maksta laen tagasi 2012. aasta paiku. Lisaks plaanib GM läbi rääkida ametiühinguga, et kulusid töötajatele oluliselt vähendada ja kaalub kahe brändi - Saabi ja Saturni - müüki.
Kuidas lugu lõppeb, selgub ilmselt lähinädalate jooksul, kuid võimalus, et suuri autotootjaid natuke vähemaks jääb, on päris suur.