• OMX Baltic−0,24268,93
  • OMX Riga−1,39913,19
  • OMX Tallinn−0,241 743,96
  • OMX Vilnius−0,52994,99
  • S&P 5001,085 564,41
  • DOW 300,3240 415,44
  • Nasdaq 1,5818 007,57
  • FTSE 1000,38 223,17
  • Nikkei 225−0,0139 594,39
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0094,77
  • OMX Baltic−0,24268,93
  • OMX Riga−1,39913,19
  • OMX Tallinn−0,241 743,96
  • OMX Vilnius−0,52994,99
  • S&P 5001,085 564,41
  • DOW 300,3240 415,44
  • Nasdaq 1,5818 007,57
  • FTSE 1000,38 223,17
  • Nikkei 225−0,0139 594,39
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0094,77
  • 09.12.08, 00:00

CIF: kaup on tarnitud laevale jõudes

CIF klausel on oma tingimustelt väga sarnane CFR klauslile. Erinevus seisneb eelkõige selles, et kaup loetakse tarnituks hetkest, millal see ületab laeva reelingu lastimissadamas.
Teoreetiliselt vastutab müüja kauba tõstmise ning selle liigutamise eest laeva reelinguni, kuid alates hetkest, mil kaup ületab laeva reelingu, vastutab selle eest juba ostja. Sealhulgas kauba asetamise eest laeva trümmi või tekile.
Praktikas on ebaotstarbekate vaidluste vältimiseks soovitatav täpsustada kulude ja vastutuse jaotust seoses kauba laevale tõstmisega, kuivõrd ilmselgelt tellib ja tasub üks pool kauba paigutamise laevale, mis hõlmab nii kauba tõstmist kailt kui ka paigutamist laevale. See peaks tähendama ka seda, et vastav pool vastutab siiski ka kauba eest, kui see on ületanud reelingu, vähemalt seni kuni see on paigutatud laevale. Kaup loetakse tarnituks ka juhul, kui ostja seda õigustamatult vastu ei võta.
Müüja kohustuseks on tasuda kauba prahiraha, teha kauba tolliklaarimine, muretseda omal riisikol ja kulul kõik kauba ekspordilitsentsid või muud vajalikud ametlikud load ja täitma kõik ekspordiformaalsused, ning kandma lisaks ka kauba vedamise kulud nimetatud sihtsadamani. Kuid nagu mainitud on kauba juhusliku kahjustamise ja hävimise risk läinud müüjalt ostjale üle juba kauba laeva reelingu ületamisel lastimissadamas. Nii tekib olukord, et kauba veokulud on veel müüja kanda, kuid kauba säilimise risk on läinud ostjale üle juba varem.
Kui kaubaveoga kaasnevad täiendavad transiidiformaaluste kulud, siis selles osas jätab CIF lahtiseks, kas tegemist on müüja või ostja kuludega ning sätestab, et vastavate kulude kandmine oleneb veolepingus sätestatust. Nii on soovitatav vaidluste vältimiseks müügilepingus kokku leppida, mis kulusid veoleping täpsemalt katab. Sealhulgas on müüja kuluks ekspordiriigi korraldusel inspektsiooni läbiviimine ning vastupidi ostja kohustuseks impordiriigi vastavad inspektsioonid jms. Nõuded kauba pakkimisele lähtuvad veoviisist, veolepingu sõlmimine on seejuures müüja kohustus.
CIF erineb CFR klauslist vaid sellega, et selle puhul on müüja kohustatud muretsema omal kulul laadungi kindlustuse. Et kaubaga seotud risk läheb ostjale üle tarnimisel, tuleb kindlustus sõlmida ostja või viimase poolt nimetatud kolmanda isiku, mitte müüja kasuks. Müüja on kohustatud kindlustuslepingu sõlmima hea mainega kindlustusandjaga ja vaid miinimumkattega. Kui pole muus kokku lepitud, tuleb miinimumkatte sisustamisel lähtuda Institute of London Underwriters lastikindlustusklauslitest.
Autor: Jürgen Valter

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 18.07.24, 11:28
Kulla hind hüppas uute rekorditeni, 2500 dollari tase on käeulatuses
Kulla hind tõusis nii dollaris kui euros uute rekorditeni. Turgude hinnangul on pärast Föderaalreservi juhi Jerome Powelli esmaspäevast sõnavõttu aina tõenäolisem, et keskpank otsustab juba septembris intressimäärasid kärpida. Just see andis lühiajalist pilti vaadates kullale tõuke ületada maikuus saavutatud tipud.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele