Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Viking Line võitis, samas ka kaotas
"Selles valguses (reisijate arvu poolest - toim) võib öelda, et meil oli üks läbi aegade parimaid aastaid," ütles Viking Line'i tegevjuht Nils-Erik Eklund eile Helsingis firma majandustulemusi tutvustades.
See aasta poleks Viking Line'ile eelmisest kehvem olnud, kui nafta hind poleks tänavu maailmaturul nii järsult üles hüpanud. See suurendas Viking Line'i kütusekulu lõppenud majandusaastal 52 protsendi ehk ligi 17 miljoni euro võrra. Lisaks viibis uue aluse toomine Tallinna ja Helsingi vahelisele liinile mitu kuud, mis tähendas samuti suuri lisakulusid.
Nii ei olnud aasta kasumi poolest kiita. "Tagasihoidlik," ütles Eklund.
Uhiuue aluse Viking XPRS toomine Tallinna-Helsingi liinile kasvatas reisijate arvu 24,2 protsendi ehk 266 000 inimese võrra. Varem sel liinil seilanud Rosella viimine Ahvenamaa ja Rootsi vahelisele liinile tingis reisijate arvu kasvu 40,1 protsenti.
Turu ja Stockholmi vahel kasvatas Viking Line turuosa eelkõige Tallinki probleemide tõttu, muuhulgas uue piletimüügisüsteemi juurutamisega. Nii on alanud majandusaastal tõenäoline, et nii hästi enam ei lähe ja Viking Line'il tuleb turuosa käest anda, tõdes Viking Line'i Soome turundusjuht Risto Peltola. Tallinkil sõidab sellest aastast Turu ja Stockholmi vahel uus suur alus Galaxy. Just siia liinile ennustab Peltola tuleval aastal kõige kibedamat hinnasõda.
Olukorra teeb veelgi keerulisemaks Rootsi krooni enam kui 15%ne odavnemine euro suhtes. Me ei saa rootslastele hindu ju järsult 20% tõsta, "see oleks šokk", ütles Peltola. Juba on märgata ka soomlaste aktiivsemat ostuturismi Stockholmi suunal, Tallinna vastu on viimased küsitlused näidanud huvi langust.
Ka Tallinna-Helsingi liinil võib oodata hinnasõda, kui turu kasv tuleval aastal toppama jääb. Peltola ei usu siiski, et Nordic Jetline'i ja Super SeaCati järel teised väiksemad operaatorfirmad tingimata lahkumas oleksid. "Neil on oma nišš," ütles ta, kummutades ühtlasi spekulatsioonid Viking Line'i ja Linda Line'i võimalikust ühinemisest. Kui aga suurte vahel puhkeb hinnasõda, kaotavad väiksed.
Tuleval aasta, mil nii Soomes, Rootsis, Venemaal kui ka Balti riikides majandus langeb, ei usu Risto Peltola tingimata reisijate arvu olulist kahanemist. "Majanduslangus ja tööpuuduse kasv võib inimesed aktiivsemalt liikvele panna," arvas ta. Kindlasti kahanevad aga kaubamahud.
Tuleval aastal tuleb Ahvenamaa ja Rootsi vahet sõitma ka Viking Line'i teine uus alus ADCC.