Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kartellisüüdistus tee-ehituses

    Riigiprokuratuur esitas aasta alguses kartellisüüdistuse ASile KPK Teedeehituse ning selle juhatuse liikmele Kaupo Kaljuveele (37) ja nõukogu liikmele Urmas Koidule (41).
    Nimelt leppisid AS KPK Teedeehitus (kuulub ASi Koger & Partnerid gruppi) ja väidetava kuriteo sooritamise ajal soomlase Jarkko Puhkala juhitud AS Turgel Grupp kokku turu jagamises.
    Arutati, milline hinnapakkumine teha Kagu Teedevalitsuse väljakuulutatud riigihankel osalemiseks. 2007. aasta novembri lõpus välja kuulutatud hanke eesmärk on rekonstrueerida umbes 10 kilomeetrit Tartu-Räpina-Värska maanteed.
    Ettevõtted leppisid kokku, et riigihanke võidu puhul jagavad ettevõtjad hanke omavahel ära. Otsustati, et KPK Teedeehitus esitab odavama pakkumise - 106,9 miljonit krooni - ja AS Turgel Grupp konkureeriks 108,4 miljoni krooniga.
    "Juhtus aga nii, et riigihanke korraldaja märkas, et pakkumised olid peaaegu üks-üheselt sarnased, ja teedevalitsusel tekkis põhjendatud kahtlus firmade kokkumängus. Teedevalitsus teatas konkurentsiametile pakkumiste sarnasusest, misjärel alustasime menetlust," kirjeldas riigiprokurör Triin Bergmann kartelli lõhkumist.
    Bergmanni sõnul suhtlesid ettevõtjad omavahel tihedalt. Mõte esitada peaaegu identsed pakkumised ja hiljem hange omavahel ära jagada sündis kõigest paar päeva enne hanketähtaja kukkumist.
    "Turgelil ei olnud kõige parem majanduslik olukord (tunamullu jäi firma 20,2 miljoniga kahjumisse - toim). Firma eesmärk oli turule pääseda ja raha teenida," rääkis riigiprokurör.
    Menetlus võttis aga Eesti oludes haruldase pöörde, kui ASi Turgel Grupp toonane juhatuse liige Jarkko Puhkala tuli vabatahtlikult konkurentsiametisse, tunnistas kuriteo üles ja tegi kriminaalasja uurijatega igakülgset koostööd, kirjeldades, kuidas, miks ja millal.
    "Tõendeid, ka kirjalikke, leidsime piisavalt ka enne ülestunnistust. Kuid nii saime kahtlemata parema ülevaate toimunust," kiitis Bergmann soomlast.
    Nii pääsesid Puhkala ja Turgel Grupp kriminaalasjast.
    "Kuna firma ja selle esindaja aitasid menetlusele oluliselt kaasa, siis lõpetasin nende suhtes menetluse opurtuniteedi alusel. Puhkala pidi riigi tuludesse maksma 65 000 ja juriidiline isik 100 000 krooni," lisas Bergmann.
    ASi KPK Teedeehitus juhid end aga süüdi ei ole tunnistanud.
    Konkurentsiameti järelevalveosakonna juhataja Juhan Põldroosi sõnul on kohtusse jõudnud tee-ehitajate kokkuleppe juhtum klassikaline kartellikuritegu. Enamasti sõlmitakse kartellileppeid suuliselt.
    "Meie saame võimalikest kartellikokkulepetest ajakirjandusest teada. Kui riigikogu võtaks vastu seaduseelnõu, mis seadustaks nn leebusprogrammi, siis tuleks meile kahtlemata rohkem teateid kartellilepetest," lootis Põldroos.
    ASi Turgel Grupp mullu jaanuaris juhtinud ja KPK Teedeehitusega arvatava kartellilepingu sõlminud Jarkko Puhkala ütles, et ta ei kasutaks juhtunu meenutamisel sõnaühendit "kokku mängima".
    "Oleme palju kordi varemgi KPK Teedeehitusega teinud riigihangetel ühispakkumisi. Samamoodi talitasime ka kõne all oleva projekti puhul. Kahte erinevat pakkumist tehes oli meie ainsaks eesmärgiks kindlustada, et üks neist ikkagi teetöö võidaks. Pakkusime nii madalaid hindu eelkõige seetõttu, et maanteeamet saaks soodsa hinnaga töö tehtud ja et meie saaksime teelõiku koos rekonstrueerida," selgitas Puhkala.
    Ta tunnistas, et pärast kriminaaluurimise algatamist läks ta vabatahtlikult ja tunnistas konkurentsiametis puhtsüdamlikult väidetava kuriteo üles. Miks?
    "Olin vea tõttu endast väga väljas," põhjendas Puhkala.
    ASi Koger & Partnerid nõukogu esimees Andres Koger ütles, et kuuleb KPK Teedeehitusele esitatud süüdistusest esimest korda.
    "Ausõna! Tõesti, käsi südamel! Praegu kuulen seda teie käest esimest korda. Aga kui te niimoodi ette loete, siis ju nii on. Eile (neljapäeva - toim) õhtul kohtusin Kaupo Kaljuveega, aga ta ei öelnud mulle küll midagi. Reede õhtul hakkab ka igasugust saasta tulema... Enne esmaspäeva ei oska kommenteerida. Pean maja pealt küsima," ohkab Koger.
    ASi KPK Teedeehitus nõukogu liige Kaljuvee ei taha süüdistusest pikemalt kõnelda. Ütles, et tema hinnangul ei ole nad midagi seadusevastast teinud. "See lugu on keerulisem, kui pealtnäha tundub. Ei tahaks enne kohut seetõttu midagi öelda. See võib eksitada," sõnas Kaljuvee.
    Lõuna Teedekeskuse direktori asetäitja Tasu Prangli, miks teile Turgel Grupi ja KPK Teedeehituse hankepakkumised kahtlaselt sarnased tundusid?
    ASi Turgel Grupp ja Destia OY (Turgeli omanikfirma - toim) ühispakkumises ning ASi KPK Teedeehitus ja OÜ Delgetec (firma nõukokku kuuluvad Urmas Koit ja Kaupo Kaljuvee - toim) ühispakkumises sisalduvas kululoendis olid märgitud ühikuhinnad ja konkreetsete tööde maksumused valdavas osas identsed.
    Mõlemas ühispakkumises märgitud hinnapakkumine oli samuti sarnane, erinedes teineteisest vaid lõpphinnas.
    Kululoendis erinesid ainult seitse ühikuhinda 219st.
    Sellest nähtus, et pakkumised olid koostatud kooskõlastatult ja erineva lõpptulemuse saavutamiseks olid sisse viidud vaid mikroskoopilised muudatused.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.