Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Liiga leebe on hoopis Luman

    Kartell ei ole probleem. Kartell on probleem. Kuidas ettevõtjad arvavad? Justiitsminister Rein Langi ja kaubandus-tööstuskoja juhi Toomas Lumani vahel puhkes paar päeva tagasi sel teemal elav vaidlus. Kahjuks esindas ettevõtja Luman esimest veendumust - meil kartelle pole - ning püüdis seda ka justiitsministrile selgeks teha.
    Äripäev on erineval avamusel. Usume, et majanduslanguse tingimustes võivad keelatud lepped veelgi sageneda.
    Kui turul on vähem nõudlust ja ettevõtetel vähem hankeid, siis muutub konkurents eriti tihedaks. See paneb ettevõtted otsima viise, kuidas oma positsiooni kindlustada. Eriti ohtlik on olukord väikeettevõtjatele.
    Toomas Lumani üks peamisi argumente oli see, et Eesti on liiga väike, et siin mingeid kartelle tekkida võiks. Tegelikult pole sellel argumendil vundamenti: kartelle tekib nii väikestes kui suurtes maades, nii riiklikul kui kohalikul tasandil. Peamine põhjus, miks neid on ühes kohas rohkem ja teises vähem, on seadused ja nende rakendamine (sellest ka leebusprogrammi vajadus).
    Võib-olla peaks taas meelde tuletama, et kartell ei tähenda ainult hinnakokkuleppeid. Keelatud lepe võib olla sõlmitud ka näiteks riigihangete turu "ära jagamise" kohta. Või lihtsalt teatud tingimuste fikseerimiseks. Et kartell pole mingi muinasjututegelane, seda on näidanud juba Äripäeva uurivad lood kahtlastest kohalike omavalitsuste hangetest.
    Luman tundis ka muret, kas uurimisorganid ikka teevad kindlaks, et esimesena võimalikust kartellist rääkiv ettevõtja kõneleb tõtt. Pole põhjust muretseda: kartellist teatamine on vaid ajend uurimise alustamiseks, kuritegu tuleb ikka tõestada. Veel enam: kartelli algatajale armu ei anta, seega on välistatud ka variant, et keegi kutsub kartelli kokku ja annab selle siis kohe ise üles.
    Oleme viimasel ajal üldse tähele pannud, et nüüd, kus prokuratuuri töö on hakanud rohkem silma paistma, on ka selle asutuse kritiseerimine sagenenud. Et tänan väga, aga nii tugevat prokuratuuri me nüüd ka ei tahtnud.
    Siiski, Toomas Lumani jutus on oluline iva, kui ta väidab, et majanduslanguse ajal, mil ettevõtete ainsaks eesmärgiks on ellu jääda, on vale aeg leebuse rakendamiseks. Kuid mitte sellepärast, et keelatud kokkulepped siis ei peaks, vaid sellepärast, et surutise tingimustes on ettevõtted vahel sunnitud koostööd tegema.
    Näiteks lepivad toidutööstused kokku, et vähendavad kahanenud nõudluse tõttu kõik tootmismahtu kümnendiku võrra. Erinevates riikides - näiteks USAs ja Jaapanis - on valitsus langusperioodidel selliseid kartelle isegi soodustanud. Seesuguseid pigem enesekaitseks sõlmitud kokkuleppeid, mis aitavad tööstusharul raskel ajal ellu jääda, tuleb leebemalt vaadelda.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.