Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Reklaamituru uus tulemine
Internetibuumi ajal 1990. aastate lõpus prognoosisid paljud meediaspetsialistid, et internet kaotab paberlehed - julgemad oraaklid lootsid, et viie aastaga.
Paraku ei suutnud internetimeedia leida endale kohe töötavat ärimudelit: ta ei leidnud üles ei oma reklaamiandjat ega oma lugejat.
Meedia on nagu kirjakandja, kes toob sõnumeid. Olgu siis uudiseid või reklaame, olgu häid või halbu, aga nad lähevad konkreetsele lugejale korda. Kusjuures see on müüt, et kõik me väldime reklaamilehekülgi: hinnareklaame jälgitakse vahel innukamaltki kui uudiseid.
Uue meediakanali sünni juures on peamiseks küsimuseks see, mil määral ta sööb ära varem eksisteerinud meediat ning mil määral ta loob täiesti uut tarbimisharjumust. Internet on suutnud luua määratult palju uut meediatarbimist. Varem ei olnud meil lihtsalt kommet surfata päeva jooksul läbi kõik uudisportaalid, et siis tunda sama päeva õhtul "Aktuaalset kaamerat" vaadates, et oleme "kõike seda juba kuulnud".
Ometi ei tähenda see, et me "Aktuaalset kaamerat" ei vaata ja päevalehti ei loe. Info puhul ei mängi enam niipalju rolli fakt ise, vaid selle tõlgendamine. See on erinev meediakanalite ja sageli ka sama lehe võrguväljaande (operatiivne fakt) ja paberlehe (lisaväärtust pakkuv analüüs) vahel. Lugeja leiab oma kanali just sellest lähtuvalt.
Majandusolude muutus lõi ajalehti valusalt. Meediaettevõtted on sulgenud lisaväljaandeid, lehed on õhemad kui kunagi varem, reklaamikäibeid võib võrrelda 1992. aastaga. Kuid ükski asi ei jää nii, nagu ta on.
Raskustes on kõige lihtsam jätta ära paar reklaamikampaaniat ja kulude kokkuhoid on silmaga nähtav. Kuid vähe on firmasid, kes samamoodi sõrmenipsu peale jätaks kauba müümata. Moodne aeg eeldab, et kaup ja info kauba kohta tuleb kliendi juurde, eriti tarbekaupade puhul.
Prognoosin, et peatselt tõuseb taas ettevõtete huvi üles leida oma klient, kellel on soov ja raha ostuotsuseks.
Kuna eesmärgipärane ja läbimõeldud reklaam on kliendi leidmiseks parim viis, siis reklaamiturg lihtsalt peab ärkama uuele elule. Reklaamituru elavnemine on üheks ettevõtete käibe uue kasvu indikaatoriks.
Kriisiaeg on parim aeg ka turuosa haarata. Ettevõtted, mis on valdkonnas teised-neljandad, võivad just siis targa turundustegevusega saada esimeseks-teiseks. Heal ajal on liidrite vastu raskem sõdida, sest nad lämmatavad suurusega kõik katsed nende turuosa kõigutada.
Kriis on muutnud nii lugejate kui ka reklaamiandjate mõtteviisi. Lugeja otsib usaldusväärsust, reklaamiandja lojaalset klienti. Õigesti valitud meedia suudab need otsad kokku sõlmida, sest sageli on lugeja ja klient üks ja seesama inimene.
Autor: Kadi Lambot