Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rohelises turunduses kehtib hällist-hällini-põhimõte
Toote olelusring (life cycle) on toote järjestikused ja omavahel seotud etapid alates toorme hankimisest või loodusvarade kaevandamisest kuni toote lõpliku kasutusest kõrvaldamiseni.
Erinevatel toodetel on keskkonnale ka erinev mõju ning see ilmneb olelusringi etappides. Võrreldes konkureerivate toodete keskkonnamõju kogu olelusringi vältel, saab sellele analüüsile üles ehitada ettevõtte rohelise turundusstrateegia.
Insenerid ja füüsikud kirjeldavad toote olelusringi kui protsessi sisendi ja väljundi analüüsi.
Turunduse lähtekohast vaadatuna on toote olelusring ja selle analüüs kvalitatiivne tööriist toote varjatud parendamisvõimaluste ja müügiargumentide leidmiseks.
Traditsiooniline turundus vaatab toodete eluiga hällist-hauani-perioodi jooksul ehk siis teisiti öeldes - traditsiooniline turundus ei hooli sellest, mis saab tootega siis, kui see on ära tarbitud.
Roheline turundus seevastu püüab leida ärakasutatud või moraalselt vananenud toodetele taaskasutust nii, et ei toimuks ressursside ülemäärast raiskamist. Seejuures taaskasutus võib seisneda nii lihtsalt olemasoleva toote mitmekordses kasutuses kui ka selle ümbertöötlemises ning saadud materjalide kasutamises uute toodete valmistamise sisendina.
Viimast põhimõtet nimetatakse from cradle to cradle ehk toote hällist-hällini-olelusringiks.
Kui traditsiooniline turundus toob tavaliselt esile toote ühe kasutusvõimaluse, siis roheline turundus propageerib paindlikke ja mitmekülgseid tooteid ehk selliseid, milledel on palju erinevaid funktsioone.
Seejuures võivad need erinevad funktsioonid avalduda ühel ajal, aga võimalik on nende ilmnemine ka toote eluea eri etappidel.
Maailmas on levimas väga mitmeid edulugusid, kus jäätmetele uue kasutusotstarbe leidmisest on saanud alguse hoopis uus äriidee, mis viinud ettevõtte pikaajalise eduka arenguni.
Eestiski võib tuua huvitavaid näiteid. Nii on Tartus üks kohvik saanud endale kasutatud kaablirullidest omanäolised mööblinahad. Muidu tarbetuna tunduvad kaablirullid töödeldakse ümber eksklusiivsete aksessuaaride tooraineks.
Toodete taaskasutamine kas siis ümbertöödeldud või töötlemata kujul ongi sel sajandil kujunemas ilmselt üheks valdavamaks innovatsiooniallikaks. Innovatsioon omakorda on saamas ettevõtte üheks peamiseks edukuse eelduseks.
Autor: Liina Joller