Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ford Motors on võimalik ellujääja
Ehkki ronkmustad pilved valitsevad kõigi kolme Detroidi autotootja, Ford Motorsi, General Motorsi ning Chrysleri pea kohal, peab valdav osa analüütikuid ellujäämisvõimalusi kõige suuremateks Ford Motorsil.
Samal ajal, kui General Motorsi kohta tuleb pidevalt uusi negatiivseid uudiseid, millest kõige dramaatilisem oli paari nädala tagune General Motorsit, kus audiitori arvates ei pruugi ettevõtte tegevus olla jätkusuutlik, ehk teisisõnu ähvardab audiitori arvates General Motorsit pankrot, siis Fordi kohta tulevad uudised on mõnevõrra helgema varjundiga.
Nii on Ford suutnud saatusekaaslasi mõnevõrra edestada läbirääkimistel ametiühingutega, saavutades möödunud nädalal kokkuleppe tunnipalga alandamisel 55 dollarile tund. Aastaks 2011 alaneb see number ilmselt 50 dollarile, mis on enam-vähem samal tasemel palgaga, mida maksavad Jaapani autotootjad eesotsas Toyotoga ametiühingutesse mitte kuuluvatele töötajatele. Fordi sõnul hoitakse sellega kokku umbes 500 miljonit dollarit aastas.
Kolm nädalat tagasi teatas Ford, et nende turuosa USA jaemüügis on kasvanud neljal viimasel kuul, kusjuures ka analüüsikeskuse Edmunds.com nn konkurentsiindeks, (indeks näitab, kui palju konkurentide kliente on läinud üle), on Fordi jaoks positiivne, kirjutas The Wall Street Journal.
"See on signaaliks, et Fordis on tõesti midagi erakorralist toimumas," kommenteeris majanduslehele Edmundsi analüütik Jesse Toprak.
See, et kliendid pöörduvad General Motorsi ning Chrysleri juurest ära, on mingil määral loogiline. On ju nende kahe puhul räägitud pankrotist peaaegu et kindlas kõneviisis ning General Motorsi kohta käib juba vähemalt kolm aastat arutelu, mitte et kas läheb pankrotti, vaid millal läheb.
Muidugi, ega ka Ford pole pankrotist veel pääsenud ning nagu kolme Balti riikigi, vaadatakse enamal juhul kolme autotootjat koos. Seepärast ongi Ford viimasel ajal lausa teadlikult üritanud ennast kahest konkurentsist distantseeruda.
Tegevjuht Alan Mulally üritab autotootjaid veenda, et nemad on tugevamad, rohelisemad ning tehnoloogiliselt arenenumad kui need teised, kirjutas majandusajakiri BusinessWeek jaanuaris. Eristuda teisest oli ilmselt ka üheks põhjuseks, miks erinevalt konkurentidest on Ford kinnitanud, et nemad ellujäämiseks riigi abi ei vaja.
Kuna Chryslerit peetakse kõige suurema tõenäosusega minejaks, siis eriti väldib Mulally igasugust seostamist selle ettevõttega. Möödunud detsembris teatas Rupert Murdochile kuuluv Fox News, et Ford peab Chrysleriga läbirääkimisis võimaliku ühinemise kohta. Fordi suhtekorraldusmeeskond tormas selle peale telefonide juurde kiiremini kui Mustang GT500 läbib veerandit miili, kirjeldas BusinessWeek, ettevõtte reageerimist lükkamaks kuuldusi ümber. "Me pole isegi mõelnud sellele rääkimata selle üle arutlemast," kinnitas Mulally.
Muidugi, taoline eristumine võib endaga kaasa tuua ka teatud riske. Juhul, kui Ford ei suuda rohkem autosid müüa, siis tuleb neil hiljem ikka käsi pikas pöörduda valitsuse poole, aga siis on jube edumaa saavutanud Chrysler ja General Motors.
Detroidi kolme autotootja häda ei alanud finantskriisist ega investeerimispanga Lehman Brothers kokkukukkumisest. Ford ja General Motors on raskustes olnud juba aastaid. (Chrysler oli aastatel 1998-2007 Daimleri hõlma all).
Konkurentsis Aasia tootjatele allajäämise ning Põhja-Ameerikas turuosa kaotamise üheks olulisemaks põhjuseks on ametiühingud, mis USA autotööstuses on väga tugeva positsiooni omanud ning seetõttu nende konkurentsivõimet kahandanud.
Ajakiri Euromoney kirjutas mõned aastad tagasi, et General Motors on riigisektori järel teine potentsiravimi Viagra ostja USAs ning suurim golfipallide ostja maailmas. Ammustest aegadest on USA autotööstuse ametiühingud välja võidelnud töötajatele helded pensioni- ning tervisekaitse skeemid, mis on pannud ettevõtetele suure finantskoormuse. Viimastel aastail on neid tingimusi tasapisi leevendatud, aga seni veel mitte soovitud tasemele, mis ongi viinud kõik kolm autotootjat pankroti veerele.
Autor omab Ford Motorsi aktsiaid.