Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hanked tippametnike lemmikautodele

    Majandusminister Juhan Partsi, keskkonnaminister Jaanus Tamkivi ja kultuuriministeeriumi kantsleri Siim Suklese uute ametiautode soetamiseks korraldati mullu vaid näiliselt kõigile huvilistele avatud hange. Tegelikkuses võitis pakkumise neljarattaline, mille parameetrid olid pakkumise nõuetesse juba suuresti sisse kirjutatud.
    Majandusminister Juhan Partsi Audi A6 Quattro FSI (154 kW) hankimiseks moodustati ministeeriumis kolmeliikmeline hankekomisjon.
    Sinna kuulusid majandus-ja riigivara talituse juhataja kohusetäitja Taivo Linnamägi ja peaspetsialistid Ants Tagel ja Eda Paju.
    Tingimused on hoolikalt koostatud. Nii elimineeris just auto pikkuse nõue hankelt enamiku suurte keskklassi sõiduautode tootjaid. Volvo S80, E-klassi Mercedes-Benz ja 5. seeria BMW lihtsalt ei ole nii pika kerega masinad.
    Kirss tordi peal oli aga nõue, mis puudutas automaatlülitusega päevasõidutulede olemasolu. Sellised ksenoontuled on kõigil suurtel "sakslastel" ja "rootslastel", aga ainult Audi lisavarustuses kannavad nad nime Xenon Plus.
    Taivo Linnamägi puhkab praegu Hawaiil. Peaspetsialist Ants Tagel keeldus Äripäevale ministri autohanke tagamaid selgitamast.
    "Vastutav isik on praegu puhkusel. Tuleb järgmisel nädalal. Siis saate ammendavad vastused kõigile oma küsimustele," ei vaevunud ministeeriumi ametnik maksumaksja raha eest soetatud auto hanget selgitama.
    Seejärel helistas toimetusse ministeeriumi avalike suhete juht Kalev Vapper ja palus, et ajakirjanik saadaks talle küsimused kirjalikult.
    Linnamägi olevat Hawaiil sõbra juures külas, mistõttu saab ehk ikka e-kirju lugeda. Küsimused jäid siiski vastuseta.
    Äripäeval ei jäänud seejärel muud üle, kui küsida autohanke kohta majandusminister Juhan Partsilt endalt.
    "Ma ei tea, kas te usute või mitte, aga ma tõesti ei tegele enda autoga! Ma tõesti ei tea neid asju! Kui te tahate Eesti rahvale jätta muljet, et tegemist on tohutult tähtsa küsimusega, siis… Ma tõesti ei tea! Ja ausalt öeldes, ma pean tunnistama, kallis Kadri, et mind ei huvita ka! Peaasi, et ta, kurat, sõidaks!" prahvatab Parts.
    Reformierakondlasest keskkonnaminister Jaanus Tamkivi sai endale mullu veebruaris istumise alla Volvo nn pooldžiibi, automaatkastiga XC70.
    Ministeerium kuulutas välja lihtsustatud menetlusega riigihanke.
    Pakkumise esitas ainult ALD Automotive Eesti AS, märkides Volvo rendimakse suuruseks 9532 krooni kuus. Liisinguleping sõlmiti kolmeks aastaks. Masin maksis 456 557 krooni.
    Hankekomisjon esitas Volvo kui ainsa ja väidetavasti parima pakkumise minister Jaanus Tamkivile kinnitamiseks. Hankeleping sõlmiti mullu 1. veebruaril.
    Vähemalt kolmeliitrisel bensiinimootoriga ja vähemalt 170kilovatisel masinal pidi olema külglibisemise vältimissüsteem, Bi-Xenoni esituled, valgustusega peeglid päikesesirmides ja katuserelsid, lisaks veel hulganisti varustust, mille sõnastus ja tõlge on identne Info-Auto koduleheküljel Volvo XC70 3,2 Momentum AWD Aut tehnilises kirjelduses esitatuga.
    Ministeeriumi haldusosakonna juhataja Hannes Mädo sõnul peab keskkonnaministri auto vastama teatud reeglitele, nagu hea maastikuläbivus - näiteks kaitsealadel käimiseks -, turvalisus ja esinduslikkus.
    Mädo ütleb, et komisjoni liikmeidki üllatas, et ainult üks autoliisingufirma hankel osales.
    "Ja seegi pakkumine tuli väga viimasel hetkel. Põhimõtteliselt oleks saanud hanke läbikukkunuks tunnistada ja uue välja kuulutada, aga meile see auto sobis ja seetõttu kinnitaski minister enda käskkirjaga antud pakkuja hanke võitjaks," selgitab osakonna juht.
    Sellega, et pakkumise nõuded on justkui Volvo XC70 parameetritest ja varustusest maha kirjutatud, Mädo ei nõustu.
    "Minu mäletamist mööda vastas neile tingimustele ikka veel mõni linnadžiip. Näiteks Jeep Grand Cherokee," ütleb Mädo.
    Kultuuriministeerium hankis mullu tervenisti kaks uhiuut Audi A6-t. Eesti üks staažikamaid kantslereid Siim Sukles sai enda käsutusse Audi A6 2.8 FSI Aut. (140 kW) ja ministeeriumi üldosakonnale soetati Audi A6 2.0 TFSI Aut. (125 kW).
    Pakkumisel osalesid Reval Auto ja United Motors, kutse saadeti ka Viking Motorsile.
    Kantsleri autoks sai 2,8-liitrine 140kilovatine Audi A6. Ainus auto, mis vastas kõigile hanke nõuetele.
    Ministeeriumi haldustalituse juhataja Margus Klaan ütleb, et hanketeade oli kodulehel üleval.
    "Audi võitis hanke BMW ees just hinna tõttu," rõhutab Klaan.
    Kas see on juhus, et suuresti sarnanevad mõlema auto hankes esitatud varustuse nõuded A6 koduleheküljel esitatud sõnastusega?
    "Kui kõiki neid asju sinna varustusse kirja ei pane, siis sa jääd neist lõpuks ilma. Varasemad kogemused… Näiteks suhteliselt elementaarsed porimatid. Saad auto kätte, porimatte ei olegi ja lõpuks ongi nii, et lähed teenindusse ja pärast ongi 1000-2000 krooni lisaks," selgitab talituse juht.
    Kas see oli Suklese soov, et tema autos peab olema vähemalt kaheksa kõlarit?
    "Ma seda hanget koostades igaks juhuks vaatasin Audi ja BMW kodulehekülge. Kahe peale ma need kokku kirjutasin. Et oleks mingisugunegi konkurents. Ei suuda ju kõigi tootjate kodulehekülgi külastada ja vaadata, mis kõigil enam-vähem olemas on," nendib Klaan.
    Oli see siis kantsleri isiklik soov, et autos oleks vähemalt kaheksa kõlarit?
    "Ma arvan, et see oli siin meil mitme peale läbi räägitud, et ei tekiks sellist olukorda, et autos on ainult kaks kõlarit," lisab ta.
    Kas kantsler sai üldse enda auto hankes kaasa rääkida?
    "Muidugi. Eks temagi poolt oli siin soove, milline see auto täpselt peaks olema. Kasvõi sisu ja värvi osas," selgitab Klaan.
    Audisid müüva Reval Auto ostujuht Andrus Hein ütleb, et alati tuleb hästi hoolega lugeda, mis hanketingimustesse kirja on pandud.
    Kas Hein on näinud hankeid, mis vastavad peaaegu identselt mõnele Audi mudelile?
    "Ei meenu küll," ütleb ostujuht esmalt.
    Kui Äripäev meenutab talle minister Juhan Partsi auto hanke tingimusi, arvab Hein, et ju on hakanud vastava ala ministeeriumiametnikud "asjaga tõsisemalt tegelema".
    "Nad on leidnud kusagilt informatsiooniallikad, kust ammutada mingeid parameetreid," märgib Hein.
    Ostujuht rõhutab, et nende firmal ei ole küll ühegi ministeeriumi hankeinimestega mingeid kirjutamata kokkuleppeid.
    "Ei näe nagu vajadust! Pigem on nii, et kui inimene on harjunud näiteks Volvoga sõitma, siis ta väga täpselt kirjutabki tingimustesse Volvo parameetrid sisse," arvab ostujuht.
    Tõnu Tramm, Auto Bildi peatoimetaja
    Kui neid nõudeid põgusalt vaadata, siis on suunatuse lõhn kõige tugevam keskkonna- ja majandusministri autode hanketingimustes.
    Keskkonnaminister, kes peaks mõtlema sellele, kuidas säästa keskkonda, on seadnud CO2 sisalduse piirnormiks 275 g/km. Seda on tänapäeval ikka päris palju. Volvo 3,2-liitrise mootoriga XC70 keskmine saaste on 272 g/km ja tundub küll üsna sedamoodi, et see number on pandud täpselt selline, et Volvo oma suhteliselt aegunud mootoriga kenasti sisse ära mahuks.
    Miks üldse peab olema keskkonnaministri auto mootor suurema töömahuga kui 3000 cm3? Tänapäeval tehakse juba 1,4-liitriseid mootoreid, millel on võimsust 180 hj ja mis saastavad õhku kaks kord vähem. Ja no muidugi mägipiduri olemasolu ja 200 mm kliirens välistaksid samuti teised suur-keskauto baasil tehtavad nelikveolised. Jääks üle vaid maasturid, aga väiksemad linnamaasturid on reeglina lühemad kui 4,8 meetrit, suuremad ei suudaks aga enam hinnaga konkureerida.
    Majandusministri auto pakkumine on aga üsna üheselt Audi A6 tehniliste andmete lehelt maha kirjutatud. Oma 4900 mm pikkusega välistab see kohe kõik teised selle klassi autod, isegi uus Mercedese E-klass on 32 mm lühem. Ja väljend "Xenon Plus" hajutab viimasegi kahtluse, mis marki autole on pakkumine tehtud. Vaid Audi nimetab nii oma uusi Bi-ksenoon tulesid.
    Voldemar Kolga, Akadeemia Nord psühholoogiaprofessor
    Audid ja Mercedesed on staatuse märgid. On otseloomulik, et ministeeriumihärra või -daam peab eristuma teistest. Ja auto on selleks sama hea nagu Paula pea!
    Saksa auto eelistamisel on suured ja sügavad juured. Kes olid meie maa valitsejad? Saksa soost mõisahärrad. Ja nüüd on tekkinud võimalus teostada Eesti eliidil alateadlik unistus ja võtta sakste koht sisse oma luksuslikus Audis ja Mercedeses.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.