Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Einar Vallbaum: andke petturid välja
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) president ja autotranspordifirma Lajos omanik Einar Vallbaum vastas Logistikauudised.neti lugejate küsimustele.
Kui palju on kahanenud Teie firma käive?
Võrreldes 2008. aastaga on langus 35%. Lootsime, et kahaneb natuke vähem, arvestasime 25-30protsendilise kahanemisega.
Kui palju on Lajose mahud viimase aastaga vähenenud? Mis kaubagruppides ja veosuundadel on toimunud suurim tagasiminek? Kuidas miinust kompenseerite?
Kogumaht on 10-15 protsenti. Tsemendiveol on kõige suurem langus, võrreldes 2008. jaanuariga on 2009. jaanuariks langus 60 protsenti. Osa autosid on maha müüdud, on uusi töid otsitud. Nii Venemaa suunal kui ka kütteveol. Vahetasime tsemendipüti nn eurovasika vastu ja veame kumme Venemaale.
Mis on ERAA soovitused vedajatele, et majandussurutise lõpuni vastu pidada?
Tuleb aus olla ja anda välja need, kes peatavad teisi. Muidu läheb ring liiga suureks ja ka ausad vedajad lähevad põhja. Eestlane häbeneb, kui saab naabri käest petta, ei julgeta öelda, et olin nii loll, et sain petta, las saab teine ka petta. Eestlased on ju sellised.
Kui palju on neid firmasid, mis reaalset alla omahinna sõidavad?
See on raske probleem, mis kerkib üles iga päev. Igal ettevõttel oma hind, mis sõltub ettevõtte suurusest, kas ettevõtte autod on liisingus jne. Euroopas on nii välja kujunenud, et kütuse liitri hind on kilomeetri hind. Sellega arvestades teevad praegu Eesti turul kõik alla omahinna. Kilomeetrihind peaks olema kuskil 10-12 krooni vahel, see on diisli hind.
Milline on eksportivate ettevõtete tulevik poole aasta pärast, nende konkurentsivõime rahvusvahelisel turul? Kas praegune olukord tingib ca 20-25% hinnatõusu ekspordile. Kas Eesti ettevõtted suudavad varsti oma toodangut teistel turgudel müüa?
Kindlasti suudavad. Ettevõtjad, kes on välisturul, nende kaup on kvaliteetne ja korralik. Kuid kulud tuleb üle vaadata, oleme elanud üle oma võimete. Kulusid tuleb kokku tõmmata.
Kui palju veoressurssi Eesti-sisestel ja rahvusvahelistel vedudel üle on?
Eestis on rahvusvahe litsentsi omavaid veokeid 8000, osaga neist tehakse ka Eesti-sisest tööd. Oma kogemustest võin öelda, et pooled on üle. Osa töötas seni Euroopas, kuid seal on mahud vähenenud. Autod on Euroopas koju toodud ja sealt need dumpinghinnad hakkasid.
Teatavasti oli ERAA vastu pikkadele autorongidele (25 m), mille kasutusele võtmisega võiks osa Euroopa ja Venemaa vahelistest kaubavoogudest liikuda Soome asemel läbi Eesti. Kas ERAA seisukoht on ka praegu selles osas negatiivne ja miks?
Esiteks ei sobi pikad autorongid meie teedele. Oleme kogu aeg oma transporti arendanud ELi mõõtmeid ja pikkusi arvestades. Soome ja Rootsi on erandid ja neil on üleminekuaeg. Kui annakime järele ja lubaksime pikad auto teele, siis Soome ja Rootsi vedajad tooksid kohe oma vanad autod siia.
Autor: ÄP