Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Suveniiride tootjad loodavad müügi langust siluda laulupeol
Suveniirid, käsitöötooted ja reklaamkingitused on enamasti nipsasjad, mille olemuse põhjenduseks on emotsioon, mida iga selline toode saajas tekitama peab. Majandussurutise ajal nõuab ka see valdkond uut analüüsi ellujäämise ja arengu kindlustamiseks.
Aasta 2008 oli suveniiritööstuses rekordilise käibega. Kasvas jaemüük, klientide arv ning paranes makse- ja tarnedistsipliin. Kuid siis hakkasid kulutused kasvama, nende kasvumootoriks sai vajadus kindlustada edaspidine areng, eelkõige uute inimeste värbamisega hästimakstud aladelt. See aga tõi omakorda esile palkade ebaratsionaalse kasvu.
Kulutuste kasvuga samas rütmis valmistoodete hindu tõsta pole võimalik. Peagi ilmnes, et tootmise efektiivsemaks muutmisega endist kasumlikkust tagasi ei saa.
Oleme olukorras, kus edasine kasv ja kasum tuleb kindlustada juba sootuks uute strateegiate rakendamisega. Praegu saab prognoosida vaid tagasiminekut 2007. aasta tasemele, ent 2010. aastal õnnestub suveniiritööstus loodetavasti jälle kasvule pöörata.
Kui arvestada, et viimased viis aastat on suveniiride müügi kasv olnud keskmiselt 30% aastas eelmise aasta tulemusega võrreldes, siis kukkumine võib tulla samuti umbes 30% praegusest tasemest.
Tänavune laulu- ja tantsupidu tõstab meie käsitöö kindlasti tähelepanu keskmesse. Eesti üha suurem avatus ja seotus laia maailmaga aitab kohalikul eripäral uude valgusesse tõusta. Müügile aitab kaasa ka internetikaubanduse arenemine. Kui tarbijad suveniiripoodidesse ei jõuagi, saab internetist tooted kerge vaevaga üles leida ja neid osta.
Müük on selgelt hooajaline, õige äri algab suvel ning kergitab korraks pead ka jõulude ajal. On näha, et paljud tegijad püüavad seda hooajalisust vähendada, üritades läbi lüüa muudes emotsioontoodete loogikale alluvates valdkondades.
Emotsioontoodete valmistajatel tuleb üha enam ja konkreetsemalt rõhuda inimestes peituvale alateadlikule soovile oma personaalsust asjade abil esile tõsta.
Autor: Madis Medri