Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tallinki käekäigu määrab suvi
"Hoolimata märkimisväärsest reisijate arvu suurenemisest taandus selle positiivne efekt juba müügitulude tasandil mõjutatuna kaubaveotulude langusest, Rootsi krooni nõrgenemisest ja tarbijate käitumise muutustest," selgitas Tallink majandustulemuste kommentaaris. Ettevõte ennustas, et ei suuda tõenäoliselt selleks aastaks seatud eesmärke saavutada.
Swedbanki analüütiku Marko Daljajevi sõnul jõuab Tallink aasta lõpuks kasumisse juhul, kui ettevõte suudab panna piiri käibe langusele. "Suvi on traditsiooniliselt kõrghooaeg Tallinki jaoks, mille jooksul ettevõte teenib lõviosa oma kasumist," märkis ta.
Tallinki teise kvartali tulemused jäid selgelt alla Swedbanki ootustele, märkis Daljajev. "15protsendiline reisijate arvu kasv teises kvartalis võrreldes eelmise aastaga andis põhjust eeldada tulubaasi kasvu, vaatamata kaubavedude tulude prognoositavale langusele," põhjendas analüütik. Tema sõnul kahanesid tulud ühe reisija kohta teises kvartalis 12 protsenti võrreldes eelmise aastaga. Oluliselt toetas seda ka keskmise piletihinna 20protsendiline langus.
Tallinki väljavaatele mõjub Daljajevi sõnul soodsalt asjaolu, et nende lühikruiisid on keskmisest soodsam puhkuse veetmise viis võrreldes näiteks lõunamaareisidega.
Swedbank Marketsi hinnasiht Tallinkile on praegu ümbervaatamisel.
LHV analüütik Sten Pisang ütles, et kuna palgakokkulepped on Tallinkil tehtud, siis ainuke võimalus vähendada üht suuremat kuluartiklit - personalikulusid - on vähendada töötajate arvu. Personalikulud suurenesid Tallinkil esimesel poolaastal 72 miljoni krooni ehk 8,5 protsendi võrra.
Pisang rääkis, et Tallinki teise kvartali tulud jäid LHV prognoosidele 12,7 protsenti alla - brutokasumi marginaal oli 13,5 protsenti, jäädes tugevalt alla LHV oodatud 19,3 protsendile. "See peegeldab ühest küljest seda, et reisijad kulutavad pardal vähem raha kui varem, ning teisalt annab alust arvata, et tasuta piletite kampaania võeti sel aastal varasemate aastatega võrreldes suuremas mahus ette," nentis analüütik.
Reisijate arvu kasv on mõneti aidanud leevendada kaubavedude mahtude vähenemist, kuid vaatamata sellele on mõju siiski negatiivne, möönis Pisang. "Kaubavedude maht ei hakka olulist kasvu näitama tõenäoliselt enne, kui majandused taastuvad. Sellel aastal LHV Tallinki kaubavedude mahu taastumist ei prognoosi," ütles ta.
LHV oli analüütiku sõnul Tallinki juhtkonna prognoosidest käibe osas natukene konservatiivsem ning kasumi osas jällegi optimistlikum. "Ootasime, et intressimäärade järsk kukkumine ning kütusehindade fikseerimine avaldavad kiiremat ja suuremat mõju, kuid praegu tundub, et tõmbame ootusi allapoole," märkis Pisang.
Kuna Tallinkil vaadatakse laenude intressimäärad üldjuhul üle kas korra kvartalis või poolaastal, peaks Pisangi hinnangul teisel poolaastal teatav mõju ilmnema. Pisang oletas, et kütuse hinna languse väikese mõju taga on tõenäoliselt see, et Tallink fikseeris kütusehinnad tänasest märksa kõrgemate hindade juures.
Eile oli LHV hinnang Tallinki aktsiale "neutraalne".
Tallink Grupi investorsuhete juht Margus Schults kinnitas, et ettevõtte personalipoliitika üks eesmärk on töökohtade ja palgataseme säilitamine, mistõttu on asutud ametiühinguga läbirääkimistele palgatõusude edasilükkamiseks.
Schults polnud nõus ennustama, kui palju võiks Tallink intresside langusest võita järgmisel poolaastal. "Esimesel poolaastal toimunud Euribori languse mõju jõuab meieni 3-6kuuse viivitusega. Samas näitas ka juba esimene poolaasta positiivset tendentsi - kui laenumaht kasvas 18%, siis intressikulu 15%," märkis ta.
Rootsi krooni nõrgenemise mõju avaldus rohkem liinidel, kus selle kasutamise osakaal oli suurem. "Soome-Rootsi liini tulemused olid edukamad ka seetõttu, et kaubaveomahtude langus oli seal väiksem," selgitas Schults.
Kütusekulude vähenemine 234 miljoni krooni võrra oli Schultsi sõnul arvestatav, kuid tulude vähenemine ei lasknud sellel suuremat mõju avaldada.
Autor: Virge Lahe