Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Päästev müügiskeem
Kuigi riikliku statistika järgi oli märtsis Eesti kõige popim auto Hyundai Getz ja aprillis tõotab esikohale kerkida mõni Mazda mudel, vurab suur osa neist hoopis teiste Euroopa riikide teedel.
Osa neljarattalisi võetakse paari päeva pärast Eestist arvelt maha ning reeksporditakse Saksamaale ja selle ümber asuvatesse riikidesse.
Kuna Euroopa Liidu seadus keelab siinsel importijal või edasimüüjal müüa uut autot konkureerivale turule, siis muutub arvelevõetud auto formaalselt kasutatuks ja selle edasimüümist tootja ei jälgi. Kuna nendel autodel ei ole läbisõitu, siis võib käsitleda neid Euroopas uute autodena.
Saksa riik toetab säästlikumate autode ostmist. Seetõttu on näiteks Mazda CX-7 reekspordi põhjuseks auto madalam hind sealse ostja jaoks.
Mazdade edasimüüja Inchcape Motorsi müügijuhi Meelis Kiileri kinnitusel on Mazda ARKst maha registreeritud autod tõesti reeksportinud. "Nendel juhtudel on tegeletud pigem probleemi lahendamisega. Eesti tarbeks tehasest tellitud autod, mida ei ole praegu enam võimalik sellises koguses Eestisse realiseerida, on müüdud Saksamaa kliendile," ütles ta.
Hyndai Getzi Eestisse importiva Simetron Groupi müügidirektori Hindrek Männiku sõnul reekspordivad nad autosid Belgiasse ja Austriasse. Pole välistatud, et nad sealt Saksamaale liiguvad. "Väikesed autod on väga nõutud Saksamaal ja Merkeli otsus on väga hästi pannud toimima Saksa majanduse," märkis ta.
Männik lisas, et reeksporti on märtsi edetabelis osaliselt kasutanud vähemalt kümne esimese mudeli müüjad, kuid sellest ei taheta avalikult rääkida. "Kes see ikka tahab oma nullis või miinuses müügist rääkida," lausus ta.
Männiku sõnul on reeksport samas ainus võimalus tagada inimestele töökohad ja tegevust jätkata. "Ettevõtetel on käive, pangad ei saa neid pitsitada pankrotihoiatusega ja kohaliku turu kliendid ei kannata." Kui paar aastat tagasi oleks reekspordiga tegelejat oodanud tehase trahv, siis täna vaatavad tootjad konkurentsireeglitele mööndustega.
"Praegu ei tule keegi selle eest vitsa andma, sest ükski tootja ei taha uudiseid, et tema bränd kuskil tegevuse lõpetas. See kahjustab imagot," sõnas Männik
Automüüjate leitud päästerõngas eksitab siinseid tarbijaid, sest loob kohalikul turul toimuvast moonutatud pildi. Maharegistreeritud autode arv ARK statistikas ei kajastu ja kokkuvõtted mõne mudeli müügiedust ei vasta tõele.
ARKst küsides selgub, et näiteks Mazda sel aastal arvele võetud 191 autost on juba 101 maha registreeritud. Ka Kiiler iseloomustas riikliku registri andmeid sõnadega "suhteliselt segased". ARK pressiesindaja lausus, et ARK keskendub registreeritud toimingutele ega pea kajastama üksüheselt müügistatistikat. "Kui toiming on aset leidnud ja riigilõiv on makstud, siis me ei saaks kuidagi väita, et registreerimist ei toimunud või see statistika ei vasta tõele."
Ebaselge statistika mõjutab ka nende autoettevõtete tööd, kes reekspordiga enda kinnitusel ei tegele.
Nissan Nordic Europe'i juhi Margus Miku sõnul kasutavad ettevõtted igapäevatöös riiklikku andmebaasi kui ametlikku statistikat. "Aga kui täna keegi küsib, milline oli 2009 märtsis Eesti uute autode turumaht, siis ma ei oska sellele vastata," tõdes Mikk.
Tema sõnul on Nissani tootja seadnud edasimüüjatele eesmärgid turuosapõhiselt ja seetõttu tekib õigustatud küsimus, mida turuks pidada. Ka tava, mis hetkel loetakse auto müüduks ja raporteeritakse sellest AMTELile, on erinev.
Meelis Kiiler, Mazda müügijuht
Teema on tundlik eelkõige seetõttu, et peame tunnistama oma vigu turu arengute prognoosimisel ja suurte laoseisude tekkel. Kindlasti on erinevate automüüjate reeksport teema, mis muudab kogu Eesti autoturul toimuva raskesti jälgitavaks. Aga samas peame tunnistama, et automüügifirmad on kasumit taotlevad äriühingud, mitte statistikasõltlased. Kindlasti ei saa selline tegevus olla meie põhitegevus. Laoseisude normaliseerumisel väheneb oluliselt ka reeksport.
Jaak Uudla, AMTELi juhatuse esimees
See, et ARK sõidukite registreerimisarv on mõningal määral suurem kui AMTELis näidatud müügiarv, on loomulik kahel põhjusel. Kõik imporditud sõidukid (nn must import firmade poolt, kes ei oma ametlikku esindusõigust) ei kajastu AMTELi müügistatistikas. Teiseks, suurem osa müügifirmadest jälgib AMTELi soovitust mitte näidata müügistatistikas sõidukeid, mille kohta nad teavad, et need reeksporditakse kasutatud autona.
Arvan, et üldjuhul toimitakse nii, nagu AMTELis kokku lepitud, st statistikasse läheb lõpptarbijale üle antud sõiduk. Kui siin on erandeid, jääb see automüüja südametunnistusele.