Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Väikeinvestori valus pihtimus

    Tänast artiklit oli mul üsna raske kirjutada - mida rohkem mõtlesin ja analüüsisin, seda rumalamalt ma end tundsin. Numbreid kokku lüües pidin valusale tõele otsa vaatama - selleks, et kõrgtaseme-aegset summat tagasi saada, peab mu portfell kerkima üle 200%. Valus. Raha välja võtmist arvestades olen kaotanud siiski umbes 45% ehk üle 150 000 krooni. Selle eest võiksin praegu läikivas autos kerge kummivilega oma Saaremaa maja ette sõita, mitte sinna bussiga loksuda. Võiksin isegi täide viia unistuse purjejahist või reisida ümber maailma. Millised võimalused ma kaotasin seetõttu, et ei taibanud õigel ajal müüa!
    Kui nüüd emotsioonidest välja tulla, siis päris tippu ma kunagi tabada ei loodagi, aga loodan ette näha praegusele sarnaseid kriise ja vastavalt tegutseda. Kõik toimus ju nagu õpikus - enne 2007. aasta alguse Tallinna börsi kiiret langust juhtusin Kuressaares külameestega koos sauna. Ja ennäe - soliidses eas mehed hakkasid rääkima börsist kui rahaveskist. Mõtlesingi siis, et ütluse järgi on nüüd õige aeg müüa. Aga kolme-neljaprotsendilised tõusud ehk nii kümne tuhande kroonine päevasissetulek hoidis mind pimedana, nägin aktsiaid kauplemas üle kolmekümne kordsel kasumil, aga ei müünud.
    Siis ankurdus kogu turg ega suutnud langust omaks võtta, aktsiate hinnad lasid üles-alla, aga teravat kukkumist siiski ei näidanud. Läks umbes aasta, kui hakkasin aduma, et ilusad ajad on läbi. Enne suuremat langust ehk eelmise aasta suve hakul kirjutasin siin, et aktsiate ostmisest peaks eemale hoidma. Umbes samal ajal toimunud Äripäeva raadiosaate eel ütlesin kolleegidelegi, et me pole ühtki korralikku pankrottigi veel näinud, mis tõusust me räägime. Ja ometi olin ma endiselt poole portfelliga langusele panustamise asemel pikk.
    Kuna mu investeerimisstiil on pikaajaliselt agressiivne ja raha seetõttu valdavalt paigutatud arengumaadesse, on kaotus olnud valus. Mitu korda olen endalt küsinud - miks ma oma visioonile vastavalt ei käitunud? Arvan, et tegemist oli mugavuse ja otsustusvõimetusega. Osalt olin isegi vist veel kinni buumiaegses kiirkasvus.
    Mu õppetund number üks: "Usalda ennast, tee kindlaid otsuseid." Vahel tasuks minna tavalisest vilkuvate numbrite keskkonnast välja ja rahulikult mõelda. Ise olen endale valinud iga kuu teise kuupäeva, mil rahulikult oma portfelli ja selle vastavuse üle oma lühi- ja pikaajalisele visioonile mõtlen. Hea oleks seegi, kui saaksin oma praeguse ajuseisundi külmutada ja selle emotsioonivaba osa tõusutsüklis käiku lasta.
    Investeerimisspetsialistid soovitavad hajutada, see on hea mõte. Aga kui endas kindel olla ja asjadest aru saada, võib heal ajal enamiku mune minu meelest siiski ühes korvis hoida. Küll aga meeldib mulle teinegi spetsialistide soovitus, mis võiks olla õppetund number kaks - DCA (dollar cost averaging) ehk ajatatud ostmine, olen seda kogu kriisi ajal kasutanud ja kasutan ka edaspidi - iga kuu liigub mu sissetulekutest väike osa investeeringutesse. See on üks põhjus, miks mulle praegune kriis meeldib ja loodan, et see veel edasi kestab.
    Kolmanda õppetunni paikapidavuses ma kindel veel pole, aga mulle näib, et oma strateegiale peaks kindlaks jääma ehk ma ei kavatse oma pooleks kukkunud aktsiatest välja tulla ja telekome ostma hakata. Arvan, et tõus siiski tuleb ja kui riskantsed ostud pankrotti ei lähe, kasvavad nad oluliselt kiiremini ja toovad mu virtuaalraha tagasi tõenäolisemalt kui näiliselt kriisikindlad aktsiad.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.