Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Oleks võinud ka teisiti minna

    Euroopa Liit viis aastat hiljem: mis oleks võinud minna teisiti, mida oleks ehk saanud paremini teha ja kas Eesti on ELis oldud ajaga rohkem võitnud või kaotanud?
    Kindlasti oleme võitnud. Ma ei hakka siinkohal rääkima miljarditesse ulatuvatest investeeringutest, mis on tehtud Eestisse struktuurfondide kaudu. Varsti ei mäleta enam keegi, et vaid mõne aasta eest pidime isegi Soome sõites piirikontrolli läbima.
    Ning tähtsaim, mida Eesti saavutas liitumisel ELiga, on majanduslikud, sotsiaalsed ja julgeoleku garantiid. Kujutagem ette, kui me praeguses majandussituatsioonis oleksime üksildane väikeriik?
    Kui meil puuduks vaba juurdepääs ELi turule, kuhu üle 80 protsendi ekspordist läheb, siis ei oska ette kujutada, mida ja kuhu me müüksime. Isegi kurke poleks võimalik Peterburi turul müüa.
    Eesti liitumise nimel pidid sajad Eesti ametnikud, diplomaadid ja poliitikud tegema kõvasti tööd. Kui keegi arvab, et Eestit avasüli oodati, siis on ta eksiteel. Vaatamata sellele, et paljud ELi toonased liikmed, nagu näiteks Suurbritannia või Rootsi, toetasid kohest tööjõuturu avamist uutele liitujatele, seadsid mitmed riigid põhivabadusi piiravaid tingimusi.
    Üleval olid klassikalised hirmud, et uued liitujad võtavad ära vanade liikmesriikide elanike töökohad. Mäletame muinasjutte massilisest töörändest ja hirmu Poola torumehe ees. Muuseas, siiamaani tuleb Pariisis Prantsuse torumees välgu kiirusel vannitoas tilkuvat kraani parandama, kui teda hirmutada Poola torumehega.
    ELi pääsemiseks pidime ka ise paljust loobuma. Eriti valus oli meie laevandusettevõtetele tax-free kadumine. See tähendas miljonite kroonide kadumist laevandusettevõtjatele.
    Meile ei antud üleminekuaega tax-free kaotamiseks, nagu näiteks 1995. aastal Soomele ja Rootsile. Mäletan, kui istusin välisministrina koos tollase liitumisvoliniku Günter Verheugeniga läbirääkimiste lõppjärgus Tallinnas ühise laua taga, teemaks maksude peatükk.
    Verheugen jäi jäärapäiselt oma nõudmiste juurde, et tax-free'le ei anta mingit üleminekuaega. Põhjuseks, et siis tahavad ju teised üheksa liitujat ka oma erisusi. Lisas sellele nõudis ta, et meie ettevõtte reinvesteeritud kasumi tulumaksusüsteemi tuleb muuta.
    Teema oli delikaatne, sest see ei olnud läbirääkimiste objektiks. Olin sunnitud talle ka ütlema, et Eesti ei astu ELi mitte igal talle dikteeritud tingimusel. Kui maksusüsteem ei jää Eesti otsustada, siis Eesti lihtsalt ei liitu. Asi lõppes sellega, et me pidime lahendama ema- ja tütarettevõtte direktiivist tuleneva vastuolu. Kaotasime küll tax-free kaubanduse lahingu, kuid võitsime oma ettevõtte tulumaksusüsteemi sõja.
    Samuti saavutasime õiguse jätkuvalt toota elektrienergiat oma põlevkivist. Eesti säilitas oma sõltumatu energiatootmise, vastasel juhul oleksime pidanud pea kogu energia sisse ostma ja oleksime jäänud ilmselt täielikku energiasõltuvusse oma suurest idanaabrist.
    Ida-Virumaal säilisid ka töökohad ja see aitas ära hoida võimaliku sotsiaalse katastroofi.
    Kuna põlevkivi kasutamine on ELis omane vaid Eestile, siis oli tükk seletamist nii euroametnikele kui ka kolleegidele poliitikutele, mis asi see põlevkivi on.
    Anekdootlikud lood, kui olin sunnitud põlevkivitükikese taskust välja võtma ning tegema näitliku esitluse seda põlema läites, ei ole näpust välja imetud. Vajas isegi muutmist ELi direktiivindus, kuna liidus ei olnud põlevkivi puudutavaid seadusi.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Apple kaotab Hiinas turuosa kohalikele konkurentidele
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.