Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaupmehe võluvits - odavamad omatooted
"Meil läheb tõusuteed, oleme igas kategoorias peamiste kaupade osas esindatud," märkis A-Selveri juhatuse liige Andres Heinver. Tema sõnul on Selverites omatooteid toidukaupade seas kaheksakümne ringis ja tööstuskaupu paarkümmend. Praegu käib kümmekonna uue omatoote valimine. "Kasvud on eri toodete lõikes erinevad, hoidistel keskmiselt 55% ja loomatoitudel 30%," lisas Heinver.
Heinveri sõnul on maailmakaubanduses praegu trend, et private label'id on ühele kaubandusketile vajalik kvaliteedimärk. "Kui kaubanduskett julgeb märgi peale panna, siis klient võib kaupa usaldada, sest kett on seda juba teinud," lisas ta.
Rimi ja Säästumarketite kauplustes on ettevõtte turundusjuhi Evelin Mägioja sõnul omatoodete müük suurenenud 33%. "Rimi Balticu eritellimusel valmistatud tooted on madalama hinnaklassiga. Mõnes kategoorias võib omatoote saada kätte isegi kuni 40% soodsamalt kategooria premium-tootest," märkis Mägioja. Rimi eesmärk on tema sõnul suurendada aasta lõpuks omatoodete hulka 1000 nimetuseni.
Prisma Peremarketi kaubandusdirektori Sari Hujaneni sõnul on aasta algusest private label'i läbimüük kasvanud koguni kolmandiku võrra.
OG Elektra poeketis oli aprillis ja mais tunda elavnemist. "Kui jaanuaris polnud rahval koondamisraha veel otsa saanud, siis veebruaris ja märtsis oli väike tagasilöök, kuid aprill on võrreldes veebruari ja märtsiga 10% tõusus," rääkis kauplusketti omav Lääne-Virumaa suurärimees Oleg Gross.
Kuna Grossi kauplustel on väike tööstus, peavad nad omatoodete puhul eriti arvestama hinnaga. "Oleme neid hoidnud madalama hinnaga. Kui Saaremaa on lihaturul üks kallimaid, ka Nõo on kallis, siis meie oleme püüdnud hoida Rakvere Lihakombinaadist nõks tagasi. Millega me muidu siis ostjat meelitame?" märkis ta.
Gross usub, et vaatamata majanduslangusele on omatoodete müük ka järgnevatel kuudel tõusutrendis. "Eks kõik sõltub ka ilmast, nagu õlle nii ka lihatoodete puhul," lausus Gross.
Maxima kommunikatsioonijuhi Tambet Asi sõnul nihkub tarbimine private label'i suunas, sest elukallidus sunnib tarbijat eelistama soodsamat hinda. Privat label'ite kasvutempo on kindlasti kiirem kui üldine käibe kasv. "Optima linja käive on märtsis-aprillis võrreldes eelmise aastaga kasvanud 30%, loomulikult on siin kampaaniad seda osakaalu kasvatanud," rääkis Asi.
Asi sõnul kaupleb Maxima Baltimaades üle 18 000 oma kaubamärgiga, mis moodustab üle 10% keti müügist.
Private label annab tema sõnul võimaluse teenida kõrgemat marginaali ja toetab brändi arengut. "Kõige lihtsam näide selles vallas on kaubanduskeskuste kilekotid, keegi ei kujuta enam ette, et need võiksid olla kõigil ühtmoodi valged," ütles ta.
Autor: Kaisa Tahlfeld