Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lavale jõuab religioosne ja erootiline Thais
Põhjus, miks "Thais" Eestis esimest korda ja kogu maailmas suhteliselt harva lavale jõuab, on keeruline nimiroll. "Nüüd on meil olemas ideaalne Thais," kiitis ooperi produtsent ja muusikajuht Erki Pehk Veronika Džiojeva ideaalselt sobivat häält, aga ka eksootilist välimust, temperamenti ja sensuaalsust. Mitte halvemini sobituvad oma rollidesse ka meespeaosalised.
Peaosalisi seob omavahel kaks aastat tagasi toimunud Klaudia Taevi nimeline noorte lauljate konkurss, kus nad kõik jõudsid auhinnalistele kohtadele.
On saanud tavaks, et iga paarituarvulise aasta varasuvel, kui toimub konkurss, toovad Endla teater ja PromFest välja ühise ooperiproduktsiooni ning tänavune on selles reas juba neljas.
Kõik noorte lauljate konkursi võitjad pälvivad lisaks rahalisele preemiale võimaluse särada järgmises ooperis, tänavu on laval koguni koguni kolm eelmisel konkursil premeeritut: üliraskeks peetavat nimiosa laulab Venemaa sopran Veronika Džiojeva, meespeaosades on Ilja Siltšukov Valgevenest ning Oliver Kuusik Estonia rahvusooperist.
Teiste osatäitjate hulgas näeb laval ka endist Leedu kultuuriministrit, seda ametit on pidanud hinnatud bass Vladimiras Prudnikovas, kes lavastuses Palemoni rolli laulab.
"Thaisi" muusikat on peetud religioosse ja erootilise piiril liikuvaks ning seda on läbi aegade saatnud skandaalid. Osalt on selles küll süüdi olnud mitte niivõrd muusika või sisu, vaid liialt napis riides või hoopis alasti Thaisi kehastavad lauljannad.
Lavastaja Mai Murdmaa sooviks on rõhutada aga hoopis erilist armastuslugu. "See ei ole selline lihtne "Oo, mulle meeldib Mari ja sulle meeldib Jüri" lugu," rääkis Erki Pehk, pigem võib seda pidada psühholoogiliseks draamaks.
Ooperi libreto põhineb Anatole France'i tuntud romaanil ja jutustab munk Athanaelist, kes on otsustanud päästa kauni kurtisaani Thaisi, tuues ta ristiusu juurde. Lõpuks pöördubki Thais jumala poole, ent tolleks ajaks on Athanael mõistnud, et tema kinnismõttel on hoopis ilmalikumad põhjused - munk on Thaisi armunud.
Üks tänapäeva tuntumaid muusikakriitikuid ja Massenet' asjatundjaid, Rodney Milnes, on nimetanud "Thaisi" iseenda suurimaks vaenlaseks.
Ooperi pealispind on tema hinnangul nii hiilgav ja teemad igas mõttes nii võrgutavad, et võib mõista inimesi, kes ei vaevu süvenema sellesse, mis peitub pinna all.
Ooperi lavakujunduse autor on Madis Nurms, kes on PromFesti ooperite juures meediajuhina olnud tegev algusest peale ning saanud just sealt tõuke õppida lavakujundust.
Seekordne ooperilava ja kostüümid on ühtlasi tema stsenograafia magistritööks Eesti Kunstiakadeemias.
Autor: Ülle Hallik