Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mänguasjaketi juht hoiatab inkasso eest
Olgem üksteisega kannatlikud, ärgem lükakem maksmisega hilinevat koostööpartnerit kuristikku, kutsus ta samas üles Eesti ettevõtjaid.
Ülemöödunud nädalal, mil Mägi ajalehe poole pöördus, näitas maksehäireregister Jukat Eestil kuni miljonikroonist võlga Julianus Inkasso kliendile, millele lisandus ligi 779 000kroonine maksuvõlg. Lisaks oli Jukat Eesti ja Marko Mägi nimi korduvalt läbi käinud Äripäeva veergudel ilmunud pahatahtlike võlglaste tabelist, mille allservas märkis inkassofirma, et koondab ettevõtte vastu nõudeid pankrotiavalduse esitamiseks.
"Hilinesime 400 000-500 000 krooni maksmisega ja meie partner andis nõude üle inkassofirmale. Julianus Inkasso nõudis kogu summa maksmist seitsme päevaga. Püüdsime inkassofirmaga läbi rääkida ja kaubelda neilt välja kahekuulist maksetähtaega. Julianus ei olnud sellega nõus, ainukeseks võimaluseks oleks olnud, et omanik andnuks (kahekuulisele maksetähtajale - toim) käenduse. Omanik seda ei andnud. Nüüd hoiab inkassofirma meid Äripäevas ja maksehäireregistris üleval kui võlglasi, ehkki võlasumma on tänaseks (18. mai - toim) alla 100 000 krooni," selgitas Mägi.
Mägi rääkis, et Julianus Inkasso helistas läbi nende koostööpartnereid ja rääkis, et Jukat Eesti on muutunud maksevõimetuks.
"Olen nördinud, et inkassofirma otsib meie klientide seast omale lisakliente. Põhimõtteliselt suhtleme oma koostööpartneritega iga päev ja kui korraga maksta ei saa, lepime maksegraafikus kokku. Praegu on mitmed hankijad helistanud ja küsinud, mis lahti on," kurtis Mägi.
Julianus Inkasso juht Karl Mitt kommenteeris, et Jukat Eesti puhul oli tegu tüüpilise võlgnikuga, kes sattus makseraskustesse juba möödunud aastal ega hakanud kohe oma probleemiga tegelema.
Mitt andis mõista, et võlglase käenduseta oleks nii maksetähtaja edasilükkamine kui ka maksegraafiku sõlmimine olnud liigne risk. "Juhul, kui võlgnik soovib, et temale vastu tullakse ja täiendavat tähtaega võimaldatakse, peab ta tegema kõik, et kreeditori riske minimeerida. Üheks võimaluseks seda teha on nõue tagada," selgitas ta.
"Otsus, kas võimaldada võlgnikule täiendavat maksetähtaega, sõltub seega võlgniku enda valmisolekust, mitte kreeditorist," lisas Mitt. "Võlgnevuse ajatamine on kreeditori vastutulek, mitte kreeditori kohustus. Arvestades majanduses toimuvat, on iga täiendava maksetähtaja andmine seotud suure riskiga," märkis ta.
Mitt lisas: "Kuna Jukat Eesti OÜ ei suutnud või ei tahtnud kreeditori seatud kriteeriume ja ootusi võlgnevuse ajatamiseks täita, siis neile maksegraafikut ei võimaldatud." Seega maksegraafikut ei sõlmitud ja Jukati omanik Marko Mägi tegi ülekandeid vastavalt graafikule, mille oli ise majanduse olukorda hinnates koostanud ja ettevõttele kohustuseks seadnud.
"Viimane info lõunase seisuga - laekunud on osa kõrvalnõuetest ja põhivõlg on tasutud," ütles Mitt eelmisel nädalal Jukat Eesti võla kohta.
Ma ei soovi kuidagi õigustada Jukati hilinenud maksmisi oma klientidele, kuid usun, et praeguses majandussituatsioonis on nii mõndagi teistmoodi kui varasematel aastatel. Eelnevatel aastatel ei ole Jukat kunagi läinud uude aastasse võlgadega.
Jukati praegused võlgnevused ei ole tingitud kehvadest firmasisestest otsustest ega omanike liigkasuahnusest, vaid käivad koos kogu majanduse kõikumisega.
Inkassole pakkusime võimalikult kiire lahenduse võla likvideerimiseks ning ka selgitasime, miks me seda palume. Nüüd saangi aru, et kui oleksin eelistanud ainult neid ning jätnud maksmata teistele, oleks neil olnud võimalik leida Jukati klientide hulgast veel omale tööd.
Lisaks arvan, et avaldades neli nädalat Jukati nime Äripäevas ilmuvas kohustustest kõrvalehoidjate kastis, võimendas inkassofirma võlga üle ning tekitas firmale põhjendamatut kahju. Nägid nad ju, et pidasime väga täpselt maksegraafikust kinni ning maksime isegi natuke kiiremini.