Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Autohiiu esimene ajastu sai läbi
Sada üks aastat General Motorsi ajalugu sai eile läbi. Ameerika tööstusliku tervise baromeetriks peetud ettevõtte ja riigi ühe sümboli elule pani punkti pankrotikohus, kuhu autotootja sisenes 82,3miljardiliste varade ja 172,8miljardilise võlaga.
General Motors on suurte piinade küüsis vaevelnud juba viimased seitse kuud, kui nõudlus autode järele hakkas tegema üha järsemaid ja järsemaid kukkumisi ning sai selgeks, et väga raske võlakoorma all ägisev kunagine tšempion ilma raha sissevooluta kauaks püsima ei jää. Et püüda olukorda veidigi leevendada ning pidurdada aina kasvavat hädade laviini, laenas valitsus autotootjale hädaabi korras kokku 19,4 miljardit dollarit.
Kõik kuude viisi planeeritud päästeplaanid, kuidas pankrotikohtu karmi käe alt pääseda, läksid nii GMi kui ka USA suuruselt kolmanda autotootja Chrysleri puhul vett vedama. Endine suurim tööandja pidi, nina norus, leppima enda lõhkumisega, et loodetavasti mõne kuu pärast uuena, kuid mitte küll päris puhtalt lehelt alustada.
On kõigi huvides, et pankrotimenetlus ja restruktureerimine uueks ettevõtteks läheks võimalikult kiiresti. Nii on valitsus väga optimistlikult lootnud, et parima stsenaariumina võiks uus GM kohtust väljuda juba augustis. Kohtualuse uuendusprotsessi kulude katteks annavad ameeriklastest maksumaksjad lahkelt 30,1 miljardit dollarit.
Mida siis teha kavatsetakse? Kindlasti jääb automaailma endine raskekaallane edasi vedama kaheksa populaarse brändi asemel nelja. Chevrolet, GMC, Buick ja Cadillac saavad jätkata kunagise legendaarse juhi Alfred Sloani püstitatud strateegiat "auto igale rahakotile ja igale vajadusele", kuid Hummer, Saab, Saturn ja Pontiac peavad leppima vanasse ettevõttesse jäämisega ning praegu on kolm neist müügis. Pontiacile näeb karm kava ette hingusele minekut.
Vanasse ettevõttesse, mis läheb täielikule likvideerimisele, jäävad kõik varad, millest juba ammu on tahetud lahti saada, aga seni erinevate huvigruppide vastuseisu tõttu pole suudetud. Sinna kuuluvad muu hulgas mitmed tehased, paljud lepingud edasimüüjate ja töötajatega ning ka eespool mainitud Pontiac.
Võib arvata, et maksumaksjad General Motorsi omanike sekka vabatahtlikult väga kuuluda ei tahaks. Siiski on nad valitsuse otsusega sinna paigutatud ning saavad 60 protsenti uue ettevõtte aktsiatest. Vastutasuks suuromaniku staatuse eest küsib valitsus oma 50miljardilisest laenust GMile tagasi vaid 9 miljardit, mis tähendab üsna krõbedat sisseostuhinda, eriti arvestades autotootja 458miljonilist turuväärtust eilse seisuga.
Kanada valitsus on samuti oma maksumaksjate õla USA kunagisele hiilgusele alla pannud ning saab 12protsendilise osaluse omanikuks. Seda 9,7 miljardi dollarilise laenu eest, millest uus GM peab tagasi maksma vaid 1,7 miljardit.
Suuremad põhjused, miks USA autotööstuse raskekaallane pidi üldse pankrotiasju arutama hakkama, olid ametiühingu ja võlakirjausaldajate nõuded, mida nad polnud nõus niisama lihtsalt loovutama. Pärast kuudepikkusi vaidlusi andsid nad siiski mornilt järele. Ametiühing nõustus 20 miljardi dollarilise nõude loovutamise eest 17,5protsendilise osalusega ja aktsiaostuõigusega veel 2,5 protsendile ettevõttest. Lisaks saab ta 2,5 miljardit dollarit rahas ning 6,5 miljardit eelisaktsiates, mis maksavad aastas dividendidena 585 miljonit dollarit.
Teine huvigrupp, kellega tuli pisut kauemgi läbirääkimisi pidada, võlakirjaomanikud, saavad uuendatud autotootjas 10protsendilise aktsiaosaluse ning õiguse osta hiljem juurde 15 protsenti. Sellega pühivad nad suud puhtaks nõudest 27,2 miljardile dollarile.
"Bilanss oli meie kõige suurem nõrkus," sõnas GMi uus juht Frederick A. Henderson ning lubas nõrga koha parandada. Kokkulepped ja pankrotimenetlus parandavad GMi nõrkustest ilmselt mõne muugi, aga sellel on ka oma varjukülg.
USA ajaloo suurim pankrot viib töö veel umbes 54 000 inimeselt, kes töötavad neis 14-16 tehases, mille uksed lõplikult lukku keeratakse. Lisaks saavad oma sahmaka kätte edasimüüjad, kellest kolmandik ehk umbes 1600 saab lähiaastatel hundipassi. See tähendab, et kokku saab USA investeerimisportaali MarketWatch andmetel juurde umbes veerand miljonit töötut.
Lisaks võib väike osa võlakirjaomanikest veel pankrotiplaanile vastu hakata, mis aeglustaks kogu protsessi ning tooks ilmselt kaasa päris olulisi lisakulutusi.
Uus GM on see-eest kõigi eelduste kohaselt tõepoolest tugevam ja fokusseeritum varasemast suhteliselt vähepaindlikust hiiglasest. Alles jäävad brändid saavad pea poole suuremaid investeeringuid ning seeläbi võime taastada oma endine hiilgus. Seda siiski alles veidi kaugemas tulevikus.