Viking Line'il sai merel täis esimene poolsada

Sirje Rank 02. juuni 2009, 00:00

Firma asedirektori Boris Ekmani sõnul on järgmised uuendused plaanis Turu-Stockholmi liinil, kus seilab pearivaali Tallinki Galaxy.

Kui Viking Line'i uueks tegevjuhiks nimetati Mikael Backman, siis öeldi, et ta on õige mees juhtima dünaamilises arengufaasis firmat. Kas Viking Line pole tuntud pigem alahoidlikkusega?

Tallinn-Helsingi liinil on meil aasta sõitnud uus alus XPRS, Hispaanias on ehitamisel uus laev ja firma juhatus arutab tonnaaži uuendamist Turu ja Stockholmi vahelisel liinil. Me ei istu käed rüpes.

Mis puutub reisijate muutuvaid vajadusi, siis ühelt poolt tuleb arvestada demograafiliste muutustega - Soomes ja Rootsis suurenb lähiaastatel oluliselt pensionäride hulk. Samuti on Läänemerel järjest rohkem reisijaid väljastpoolt Põhjalat - praegu on neid juba ligi miljon aastas. Eriti kiiresti kasvab vene turistide osakaal - koos Tallink Siljaga on nende hulk kasvanud aastas poolele miljonile.

Kui võtta arvesse kiirete ühendusteede valmimist Soome ja Venemaa vahel, siis näeme, et Venemaa turg nihkub meie sadamatele järjest lähemale.

Konkurents Tallinna-Helsingi liinil on hõrenenud, mis edasi saab?

Arvan, et Vikingi ja Tallinki kõrval on ruumi vähemalt ühele kiirlaevaliinile nagu Linda Line. Küsimus on, kuivõrd hästi on võimalik vastu pidada ainult kaubavedudele orienteerudes. Tallinki tugevaks eeliseks on jätkuvalt madalad tööjõukulud.

Kui suur vahe Vikingiga on?

Varem olid nende kulud poole madalamad. Nüüd vähendab majanduskriis ametiühingute survejõudu. Meil on päris raske konkureerida.

Kevadel kirjutas Rootsi meedia suurtest säästuvõimalustest kui laevapoes maksta eurode asemel nõrgenenud Rootsi kroonis. Olete kurssi korrigeerinud?

Jah, enne oli kurss 9,5 Rootsi krooni eurost, nüüd tõstsime selle 10,2 kroonile. Praegu on kroon nõrgem, kuid peame olema ettevaatlikud, et hinnad Rootsi kliendi jaoks liiga kõrgeks ei läheks. Kui midagi dramaatilist ei juhtu ja kroon ei nõrgene 11 kroonile eurost, siis peaks see kurss suveks kehtima jääma.

Palju olete Rootsi krooni nõrkusest kahju saanud?

Poole aastaga umbes 8 miljonit eurot.

Kuidas turuosad praegu jaotuvad? I kvartali majandusaruanne räägib turuosade vähenemisest eelkõige Soome-Rootsi liinil.

Selge, et Galaxy tulek viis kliente. Samas tuleb läinud aasta asemel tulemusi võrrelda pigem 2007. aastaga - mullu saime kasu Tallinki probleemidest uue broneerimissüsteemiga. Saime omale palju gruppe ja konverentsituriste, kes broneerivad reisi pikalt ette. Olukord on üsna tasavägine, aprillis oli meil ligi 10 000 reisijat rohkem. Hinnakonkurents on terav. Samas ei näe me vajadust erimeetmeteks - täituvus on ligi 90%, ehkki jah, hinnamehhanismide abiga.

Kui suur on teie turuosa Tallinna-Helsingi liinil?

Umbes 25 protsenti. See on hea number, kui arvestada, et meil on päevas vaid neli reisi ja Tallinkil 12. Meil on veidi teine kontseptsioon - rohkem lõbureisijaid. Tallinkil on rohkem liinireisijad. Pardal kulutatakse meil inimese kohta rohkem. Aastaga on XPRS vedanud ligi 1,5 miljonit reisijat. See on väga hea. Ka veoste hulk on kasvanud.

Mis moega olete veosemahtusid suurendanud, turg on languses?

Ütleme nii, et tuleb tunda klientide kliente. 1990. aastatel, kui Soomes oli suur kriis, siis oli meil väga palju suuri kliente ja sellest suured kaotused. Nüüd on meie veosed esimesel poolaastal kasvanud, klientide struktuur on teine.

Mis veoseturul edasi saab?

Arvan, et langus on põhja jõudnud. Ehitusmaterjalide ja sisustuskaupade osa kukkus ära, kuid esmatarbekaupu ja toiduaineid tuleb vedada.

Milliseid paralleele saab tuua 90ndate kriisiga?

Kruiisid on tegelikult puhkuseäri. Soome lama ajal, kui riigis oli 400 000 töötut, mindi abiraha eest vahelduseks kruiisile. Veosed ja konverentsiturism vähenes, kuid üldiselt kannatasid laevafirmad kriisist mõõdukalt. Praegu on samad trendid. Selles mõttes on see haru õnnelikus seisus.

Kuidas on muutunud tulu reisija kohta?

Mõõdukalt. Soome ja Rootsi vahel on seis stabiilne. Vähenemine on tulnud Rootsi krooni odavnemisest, mahud on samad. Soome tõstab sügisest alkoholiaktsiisi, see on meile kasuks.

Milliseid arenguid turul prognoosite?

Tulevaks aastaks arvestame Tallinna-Helsingi liinil väikese kasvuga, tänavu võib tulla väike langus või muutusteta seis.

Kui terav on hinnakonkurents?

Talvel oli väga terav konkurents nii Helsingi-Tallinna kui ka Turu-Stockholmi liinil. Tallink tahab kassavoogu, siis on vaja, et reisijate arv oleks suurem. Suveks annab hinnasurve ehk mõnevõrra järele - konkurents on hõredamaks jäänud. Eks järgmisel talvel paistab, mis saab.

Kas plaanite uusi liine Riiga või Peterburgi?

Ei. Ma ei usu, et näiteks Riia liin ära tasuks. Pole nii palju erinevaid segmente, mis üksteist täiendades tagaks liini tulususe. Ma ei näe siin suurt potentsiaali ega võimalust isegi jooksvaid kulusid katta.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    24. November 2011, 18:06
    Otsi:

    Ava täpsem otsing