Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Riik roogib ettevõtjailt miljoneid
Ka mindi töötajate puhkusegraafikute kallale, et maksuametnikele 1. juulist mitte liiga silma jääda.
Pärast seda, kui parlament oli eelmise nädala neljapäeval riigi üht olulisemat maksu kergitanud, jäi ettevõtjatel raamatupidamissüsteemidesse maksumuudatuse sisseviimiseks aega kõigest kuus (!) tööpäeva.
Äripäev küsis, kas ja millise kahju on ettevõtted kiirkorras tõstetud käibemaksumäära muutmise tõttu pidanud alla neelama.
Elioni juhatuse liige, turundusdirektor Arti Ots ei salga, et majanduslik kahju on arvestatav. "Esiteks, väärtustades oma kliente ja soovides teenuste hindade lihtsuse säilimist, ümardame kõikide põhiteenuste hinnad klientide huvides madalamaks. See tähendab meile umbes 3 miljoni kroonist tulukaotust aastas," nentis Ots.
Teised kulud on Otsa sõnul seotud infosüsteemide muudatustega ja turundusmaterjalidega. "Sellega kaasneb hinnanguliselt kuni 2 miljoni kroonine kulu," kurtis ta.
Ta loodab, et ettevõte jõuab käibemaksumuudatuste süsteemidesse sisestamisega ikkagi 1. juuliks valmis. "Korraldasime nii, et pühad saaksid kõik töötajad oma peredega puhates veeta. Tõsi, teatud osa oli sunnitud lähiajal planeeritud suvepuhkusest loobuma, kuna seoses maksumuudatusega on vaja suur hulk tööd ära teha," lisas Ots.
Prisma Peremarketi kaubandusdirektori Sari Hujaneni sõnul ei ole nad veel täpset kahjunumbrit kokku arvutanud. "Kauplustes moodustab suurima kulu tööjõud. Lisaks oleme tellinud 200 000 uut hinnasilti ja pisut alla 20 tooneri, üks tooner maksab umbes 2000 krooni. Kui aga võtta Restoranimaailm, siis just eelmisel nädalal saabusid trükist uued menüüd, mis nüüd tuleb seadusemuudatuse tõttu ümber trükkida. Uus partii menüüsid maksab umbkaudu 20 000 krooni," märkis Hujanen.
A-Selveri ostu- ja tootmisdirektori Andres Heinveri sõnul olid ettevõtte paljud töötajad pühade ajal ametipostil. "Inimesed teevad veel mitu päeva ületunde," lisa ta.
ASi Eesti Statoil peadirektor Helle Kirs-Toiger ütles, et nad püüavad teha nii, et ettevõte ei peaks maksumuudatuse tõttu otseseid kahjusid kandma. Ta lisas, et pühade ajal keegi eraldi tööl olema ei pidanud. "Erakorraliste muudatuste tõttu on tulnud poolte kokkuleppel muuta siiski töötajate puhkuste ajakava Eestis," lisas Kirs-Toiger.
Sokos Hotel Viru majutusjuhi Harry Põdra sõnul ei ole neil võimalik võtta maksutõusu täies ulatuses enda kanda, mistõttu tõstavad nad hotelli restoranides hindu. "Uusi menüüsid me praegu siiski trükkida ei plaani, vaid teeme hinnaparandused kleebistega. Praegu jääb maksumuudatusest tingitud kulude eelarve alla 10 000 krooni," ütles Põder.
TEA kirjastuse juhil Silva Tomingasel on käibemaksu muutmise kogemus selle aasta algusest, mil raamatute käibemaks kerkis 5 protsendilt 9 protsendile.
Tomingase sõnul kulus kõigi toimingute tegemiseks kokku 3,5 kuud.
"Kuna mullu detsembris sunniti ettevõtjatele peale viie tööpäeva pikkust ettevalmistusperioodi, olid paljud kaubad ostukeskustest ligi kolm kuud müügist väljas ja jaemüük läks jaanuaris vabalangemisse, mis vähendas esimeses kvartalis müüki 2,5 miljoni krooni ulatuses," loetles Tomingas maksutõusuga tekkinud kahju.
Kuna kaubanduslikke hindu ei jõutud kõikidele toodetele panna, jäi osa kaupu seisma, sest hind ületas tema sõnul ostja jaoks psühholoogilise piiri.
Tomingase hinnangul kaotab kirjastus pikaaegsetelt ettetellitavatelt toodetelt lähiaastatel ligi 5 miljonit krooni, sest lõpptarbija jaoks ei ole võimalik hinda enam korrigeerida ja müüja peab hinnatõusu enda kanda võtma.